Palvelu: Kaupunkisuunnittelu

Vaalimainonta kaupungin alueilla on sallittua vain kaupungin pystyttämissä mainoskanavissa ja kaupallisissa ulkomedioissa

Kuntavaalien aikainen vaalimainonta kaupungin hallinnoimilla alueilla on sallittu ainoastaan kaupungin pystyttämissä vaalimainostelineissä sekä kaupallisissa valopylväiden mainostauluissa ja kiinteissä mainoslaitteissa.
Tekninen lautakunta (TELA) päätti 9.3.2021, että nk. vapaa vaalimainonta ei ole sallittua sen hallinnoimilla alueilla, joita ovat mm. kadut ja niiden valaisinpylväät sekä puistot.

Kouvolassa halutaan tulevaisuudessakin asua lähellä luontoa

Asukkaille suunnatun kyselyn mukaan on luonnon läheisyys merkittävin asuinpaikan valintaan vaikuttava tekijä Kouvolassa vuonna 2030. Sen jälkeen korostuvat peruspalvelut kuten kauppa ja apteekki. Työpaikan läheisyys sen sijaan menettää kyselyn mukaan merkitystään tulevaisuudessa.

Miten haluat asua Kouvolassa 2030 – asukaskyselyn tulokset

Kaupungin asukkaille ja muille Kouvolasta kiinnostuneille suunnattu kysely nykyisestä ja tulevaisuuden asumisesta oli auki kaupungin nettisivuilla 9.2.-7.3.2021. Kyselyyn vastasi 740 henkilöä, joista noin 5 % asuu Kouvolan ulkopuolella.

Käyrälampi

Asemakaavan ja asemakaavamuutoksen (kaavanro 10/009) tarkoituksena on edistää alueen virkistyskäyttöä ja mahdollistaa matkailupalvelujen laajentaminen. Lisäksi tavoitteena on tukea kevyen liikenteen yhteyksien parantamista ja luontoarvojen säilymistä.

Kuusankosken Pallokentän asemakaavamuutos etenee

Kuusankosken Pallokentän asemakaavamuutos on edennyt tauon jälkeen ehdotusvaiheeseen. Kaavaehdotus ei merkittävästi poikkea vuosi sitten nähtävillä olleesta kaavaluonnoksesta. Kaavaratkaisua on korttelin 196 osalta hieman väljennetty, jotta Pallokentän korttelin toteuttamisessa olisi enemmän vaihtoehtoja.

Padelkentät tuovat kiinnostavan lisän ydinkeskustan liikuntapaikkatarjontaan

Kaupunki suunnittelee vuokraavansa liikuntapaikan Samsantien varrelta yrittäjävetoisia padelkenttiä varten määräaikaisella sopimuksella. Suosiotaan kasvattava pallopeli tuottaa helposti lähestyttävänä lajina liikkumisen iloa laajalle ikäjoukolle asukkaita ja soveltuu hyvin pallokentäksi kaavoitetulle alueelle.

Junakoot kasvavat – pitkiä raiteita tarvitaan

Suomessakin suuntaus on kasvattaa tavarajunien kokoa. Ensimmäisiä kilometrin juna on jo nähty. Näin pitkien junien käsittely vaatii usein sen pilkkomista pienempiin osiin. Kouvolan RRT-terminaalialueella niiden lastaus ja purku voidaan tehdä kokonaisena, kun intermodaaliterminaali valmistuu vuoden 2022 lopulla.

Pyhäjärven pohjoisosan ja Iso-Ruhmaan rantayleiskaavan päivitys

Rantayleiskaavan päivityksen tavoitteena on tarkistaa kaava-alueen merkintöjä ja määräyksiä. Kaavoitukseen on ryhdytty voimassa olevien kaavojen päivitystarpeen takia. Suunnittelualue sijaitsee entisten Jaalan ja Valkealan kunnan alueella, Kouvolan luoteisosassa. Alue rajautuu Pyhäjärven ja Iso-Ruhmaan ranta-alueille.

Hirsitie

Hirsitie (41/011) -asemakaavamuutoksella asemakaavaa muutetaan siten, että korttelialueelle on mahdollista sijoittaa joustavasti erilaisia asumisen, liiketoiminnan ja palveluiden tiloja. Muutoksessa myös ajanmukaistetaan katualueiden kaavamerkinnät.

Rantaosayleiskaavan muutos, maanomistajien aloitteet 2020

Rantaosayleiskaavan tavoitteena on muuttaa ja tarkistaa kaavamerkintöjä kaavahankkeeseen hyväksyttyjen kohteiden osalta. Vuonna 2020 aloitettuun kaavahankkeeseen on otettu mukaan pääsääntöisesti kohteet, jotka sijaitsevat teknisen lautakunnan hyväksymillä edullisuusvyöhykkeillä tai kylien välittömässä läheisyydessä. Näiden kohteiden osalta kaavoituksen tavoitteena on muuttaa käyttötarkoitus vakituiseen asumiseen. Lisäksi kaavaan tehdään yksittäisiä korjauksia.

Kaavoitusta veden äärelle

Kouvolan kaupunki laajentaa lomarakennuspaikkojen käyttötarkoitusta tietyillä alueilla, jotta vakituista ranta-asutusta voidaan lisätä. Muuan muassa etätöiden lisääntyminen on lisännyt ranta-asumisen suosiota, mikä saattaa houkutella kaupunkiin uusia asukkaita.

Kullasvaara 3

Laadittavalla asemakaavalla osoitetaan Kullasvaaran logistiikka-alueen pohjoisosan korttelirakenne sekä sisäiset katuyhteydet

Sivun alkuun