Hirsitie (41/011) -asemakaavamuutoksella asemakaavaa muutetaan siten, että korttelialueelle on mahdollista sijoittaa joustavasti erilaisia asumisen, liiketoiminnan ja palveluiden tiloja. Muutoksessa myös ajanmukaistetaan katualueiden kaavamerkinnät.

Sijainti

Salli markkinointievästeet nähdäksesi sisällön.

Ohita upotus

Suunnittelualue sijaitsee Vanhatien, Kalevantie ja Hirsitien muodostamassa kolmiossa. Suunnittelualueella sijaitsee vuonna 1991 valmistunut myymälähalli. Rakennuksessa toimii eri yrityksiä mm. kirpputori, ruokaravintola, Valkealan Paino-Karelia sekä parturi-kampaamo. Korttelin itä- ja eteläpuolella on pienehköt omakotitaloalueet. Pohjoispuolella noin 200 metrin päässä sijaitsee palvelukeskus Valkealan Iltatähti. Koillispuolella Kalevantie toisella puolella on hautausmaa.

Suunnittelun vaihe

Kaavan vaiheet ovat aloitus, valmistelu, ehdotus, hyväksyminen ja voimaantulo.
Kaavoitus on edennyt valmisteluvaiheeseen.

Aloitus- ja valmisteluvaihe

Asemakaavamuutoksen vireilletulo, osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olo ja valmisteluvaiheen kuuleminen

Valkealan kirkonkylässä sijaitsevan Koy Valkealan Kauppakulman korttelin ja siihen liittyvien lähialueiden asemakaavan käyttötarkoitusta muutetaan siten, että korttelialueelle on mahdollista sijoittaa joustavasti erilaisia asumisen, liiketoiminnan ja palveluiden tiloja. Kaavahankkeessa myös selkeytetään alueen katujen ja kevyen liikenteen yhteyksien rajauksia.

Kaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja kaavaluonnos ovat nähtävillä 10.3.-12.4.2021 välisenä aikana tutustumista ja mielipiteiden esittämistä varten Kouvolan Kaupungintalon infopisteessä (Torikatu 10, avoinna arkisin klo 9-15), sekä tällä verkkosivulla. Mielipiteet voi esittää nähtävilläoloaikana suoraan kaavoittajalle tai osoitteeseen Kouvolan kaupunki / Kirjaamo, PL 85 / Torikatu 10, 45100 Kouvola, tai sähköpostitse kirjaamo@kouvola.fi. Kirjallisen mielipiteen viitteeksi tulee kirjata ”Hirsitie, vireilletulo ja kaavaluonnos”.

Lisätietoja: kaavoitusarkkitehti Kari Järvenkylä, kari.jarvenkyla@kouvola.fi, p. 020 615 6066

Aloite

Alueen asemakaavan muutos on tullut vireille Kiinteistö Oy Valkealan Kauppakulman aloitteesta vuonna 2020.

Aikaisemmat suunnittelun vaiheet

Aikaisempia vaiheita ei ole.

Päivitetty 11.12.2023