Puoli Suomea liikkeellä – Itärataa tarvitaan! Itäisen Suomen 5 maakuntaa ja 10 kaupunkia ovat järjestäytyneet edistääkseen Itäradan toteutumista. Itä-Suomen maakuntien taloudellinen kehittyminen ja niiden resurssien hyödyntäminen edellyttää, että liikenneyhteydet parannetaan vastaavalle tasolle kuin Länsi-Suomessa.

Itärata-kartta

Kehittyminen on kiinni yhteyksistä. Itärata voi kääntää itäisen Suomen kehityksen nousuun. Ratahanke on hyvin tärkeä itäisen Suomen elinkeinoelämälle ja sitä tukevat kaikki alueen kauppakamarit ja yrittäjäjärjestöt. Itäradan vaikutusalueella Porvoosta Pohjois-Karjalaan ja Kouvolasta Kajaaniin asuu lähes miljoona ihmistä.

Itäradan uuden raideyhteyden kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa. Alueen kaupungit ovat valmiita perustamaan sekä rahoittamaan hankeyhtiötä. Täysimääräisten hyötyjen saavuttamiseksi myös Karjalan radan sekä Kotka-Kouvola-Kajaani -radan sekä kansainvälisen liikenteen Luumäki-Vainikkala -yhteyden investoinnit ovat välttämättömät – niitä edellyttävät jo Itä-Suomeen suunnitteilla olevat laajat teollisuusinvestoinnit.

Mikä Itärata?

Itärata yhdistää lähes puoli Suomea nopeiden yhteyksien piiriin. Itärata kattaa lentorataan liittyvän suoran raideyhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan, Savon ja Karjalan radat sekä Kaakkois-Suomen kansainväliset raideliikenneyhteydet Venäjälle ja Aasiaan. Itärata tuo nopeat liikenneyhteydet Savon ja Karjalan ratojen varressa oleville maakunnille ja kaupungeille.

Nopeammat yhteydet itäisen Suomen, Helsingin ja Pietarin välillä tuovat nostetta elinkeinoelämälle ja matkailuille, ympäristöystävällisesti.

Nopealla junakalustolla (300 km/h) Itärata mahdollistaisi kolmen tunnin junat Kuopiosta, Joensuusta ja Pietarista Helsinkiin. Lappeenrannasta Helsinkiin pääsisi reilussa puolessatoista tunnissa.

Itäradan vaikutuksia

Saavutettavuuden parantuminen on Itä-Suomen elinehto niin yritysten sijoittumisen, päivittäisen matkustamisen kuin yritysinvestointien kannalta. Nopeat ja nykyistä edullisemmat yhteydet ovat tärkeitä myös yliopistoille ja muille oppilaitoksille sekä tutkimuslaitoksille. Lisäksi Itäradan tuoma kilpailu alentaisi matkakustannuksia merkittävästi.

  • Vetovoimaa ja elinvoimaa itäiseen Suomeen
  • Lähes miljoona asukasta
  • 845 000 työpaikkaa
  • Kolmen tunnin junat Kuopiosta, Joensuusta ja Pietarista Helsinkiin
  • Tunnissa Kouvolasta Helsinkiin

Lisätietoja:
kehitysjohtaja Petteri Portaankorva
Kouvolan kaupunki
puh. 020 615 1287

Päivitetty 13.9.2019