Tapahtumien markkinointiyhteistyötuki
Kouvolan kaupungin tapahtumien markkinointiyhteistyötuki
2026–2028
Kouvolan kaupungin tapahtumien markkinointiyhteistyön tapahtumayhteistyötä- ja hakua sekä tuki- ja arviointiperusteista on uudistettu vuosille 2026-2028. Tapahtumien markkinointiyhteistyötuki on suunnattu elämystapahtumien järjestäjille, ja sen tavoitteena on vahvistaa tapahtumien markkinointia sekä edistää Kouvolan elinvoimaa ja vetovoimaa tapahtumakaupunkina.
Tuki on jaettavissa tapahtumille, joiden osallistujamäärä on vähintään 500 henkilöä. Hakemukset tulee jättää käsiteltäväksi vähintään 2 kk ennen itse tapahtumaa.
Tapahtumayhteistyön koordinoinnista ja valmistelusta tapahtumien osalta vastaa Kouvolan kaupungin elinvoimapalvelujen Viestintä ja VisitKouvola -yksikön tapahtumatiimi. Otamme vastaan tietoa jo vuoden 2026 tapahtumien aikatauluista sähköpostilla.
Lisätietoja:
yhteyspäällikkö Anne Käki, anne.kaki(a)kouvola.fi, p. 020 615 8173 tai
brändipäällikkö Anne Harrila, anne.harrila (a)kouvola.fi, p. 020 615 7042
Haku
Hakemukset tulee jättää käsiteltäväksi vähintään 2 kk ennen itse tapahtumaa. Arviointiryhmä käsittelee hakemuksia kaksi kertaa vuodessa, jonka jälkeen ne viedään päätöksentekoon.
• kokous 19.2.2026 (hakemus jätettävä viimeistään 1.2.2026)
• kokous 9.4.2026 (hakemus jätettävä viimeistään 1.4.2026)
Huomio: Myöhässä saapuneita hakemuksia ei käsitellä.
Hakemus (yhteystietolomake, täytettävä pdf-lomake, 303 kt) on toimitettava tarvittavine liitteineen
• vapaamuotoinen hakemus,
• tapahtuman budjetti,
• markkinointisuunnitelma ja -budjetti;
suunnitelman tulee sisältää kirjattuna markkinoinnin toimenpiteet ja tavoitteet, aikataulu toimenpiteille sekä käytettävät markkinointikanavat/mediat.
osoitteeseen kirjaamo@kouvola.fi viitteellä ”Tapahtumien markkinointiyhteistyöhakemus”.
Arviointikriteerit 2026–2028
Tapahtumien markkinointiyhteistyön arviointikriteerit vuosille 2026–2028 (KH 27.10.2025 § 285, Dynasty) on tarkistettu aiempien vuosien 2019–2025 kokemusten pohjalta ja päivitetty pisteytyksineen. Tapahtumatuen suuruus määräytyy arviointikriteereiden kokonaispistemäärään perustuen.
Arviointikriteerit 2026-2028 (KH 27.10.2025 § 285)
Tapahtumat arvioidaan pisteytysmallin perusteella.
Arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat kriteerit:
osallistujamäärä, tapahtuman kesto, matkailutulo Kouvolaan, medianäkyvyys, paikallisten hankintojen osuus, ympäristövastuullisuus tapahtumassa ja lisäksi strategiset painopisteet, kuten lasten ja nuorten osallistaminen sekä kulttuuri ja liikunta, voivat tuoda lisäpisteitä.
Perustele hakemuksessasi, miten tapahtumasi täyttää kyseiset kategorian arviointikriteerit. Mikäli arviointiryhmällä ei ole riittävästi tietoa kriteerin täyttymisestä, pisteytyksessä käytetään alinta mahdollista pistemäärää.
Arviointikriteerit eivät koske seuraavia tapahtumia:
– kaupungin itse järjestämiä tapahtumia tai vuotuistapahtumia,
– mikäli tapahtumalle on myönnetty avustusta Kouvolan kaupungin jonkun toisen toimialan kautta,
– kaupungin avustamien yhtiöiden tapahtumia mm. Kouvolan Teatteri, Kymi Sinfonietta tai Pohjois-Kymen musiikkiopisto,
– urheiluseurojen normaalia harrastustoimintaa tai sarjapelejä,
– yhdistysten tai poliittisten puolueiden omaan toimintaan liittyviä tapahtumia,
– ravintola- ja klubitoimintaan tukeutuvia keikat, konsertteja tai festivaaleja,
– yritysten omalle henkilökunnalle tai suppealle sidosryhmälle järjestettyjä tapahtumia.
Päätöksentekomalli
Laaja kaupungin eri palvelujen (kulttuuri- ja liikuntapalvelut, Viestintä ja VisitKouvola) asiantuntijoista koostuva tapahtumien arviointiryhmä käsittelee yhteistyöesitykset kaksi kertaa vuodessa ja tekee tapahtumatuen rahoitusesityksen yksittäisten tapahtumien markkinointiyhteistyötuesta, hakemuksen ja arviointikriteereiden pohjalta.
Markkinointiyhteistyön rahoituksesta päättää arviointiryhmän esityksen pohjalta ja käytettävän budjetin rajoissa enintään 10.000 euron arvioisten tapahtumien osalta viestintä- ja markkinointipäällikkö ja yli 10.000 euron arvoisten tapahtumatyötukihakemusten osalta kaupunginhallitus.
Kun rahoituspäätös on lainvoimainen, markkinointiyhteistyöstä tehdään tapahtumajärjestäjän kanssa erillinen sopimus, jossa määritetään osapuolten vastuut ja velvollisuudet.
Tuen saajan tulee toimittaa erillinen raportti tapahtuman toteutumisesta ja sen vaikutuksista (osallistujamäärät, matkailutulot, markkinoinnin tulokset) kahden kuukauden kuluessa tapahtuman päättymisestä. Raporttilomake toimitetaan sähköisesti tapahtuman jälkeen sähköpostilla.
Pelkän tapahtumatuen jakamisen sijaan Kouvolaan on tavoitteena luoda toimiva läpinäkyvyyttä edistävä kumppanuusmalli tapahtumajärjestäjän kanssa, millä tavoitellaan molempien osapuolien hyötymistä tapahtuman tarjoamista mahdollisuuksista.
Usein kysytyt kysymykset (UKK)
Tämä osio auttaa vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin ja vähentää tarvetta lisäyhteydenotoille.
• Kuka voi hakea tukea?
Tukea voivat hakea kaikki tapahtumajärjestäjät, myös sellaiset, joiden kotipaikka ei ole Kouvolassa.
Tapahtuman on kuitenkin järjestettävä Kouvolassa.
• Mitä tapahtumia tuki koskee?
Tuki on tarkoitettu yleisötapahtumille, joissa on vähintään 500 osallistujaa.
• Mitä kuluja tuki voi kattaa?
Tuki on tarkoitettu erityisesti markkinointikuluihin, kuten mainontaan, sosiaalisen median kampanjoihin
ja tapahtuman näkyvyyden lisäämiseen.
• Milloin hakemuksia käsitellään?
Hakemukset käsitellään kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja huhtikuussa.
• Voiko sama tapahtuma saada tukea useana vuotena?
Kyllä, mutta useamman peräkkäisen tukivuoden jälkeen tapahtuman tulee osoittaa selkeää kasvua
ja kehittymistä.
Päivitetty 10.12.2025