Kaikille avoin ja ilmainen Lux Like Kouvola -valotaidetapahtuma järjestetään tänä vuonna marraskuussa 2.-5.11.2023. Kahdesti aikaisemmin järjestetty tapahtuma yhdisti viime vuonna ensimmäisenä Suomessa valotaiteen ja pelitaiteen, mikä herätti paljon kiinnostusta yleisössä.

Tekijät tapahtuman takana

Tänä vuonna Lux Like Kouvola -valotaidetapahtuman pääosassa ovat nuorten valotaideteokset, joita he työstävät syksyn aikana järjestettävissä työpajoissa. Työpajat järjestetään Kouvolan yhteiskoululla ja NuPa-talolla. Ohjaajina NuPa-talolla toimii Emma Rönnholm ja Liisa Hilasvuori. Mia Erlin ohjaa Kouvolan yhteiskoulun valoteoksen.

Emma Rönnholm

Liisa Hilasvuori

Mia Erlin

Lux Like Kouvola on järjestetty kaksi kertaa aikaisemmin. Vuonna 2021 taiteilijat olivat paikallisia taiteilijoita, joiden työt olivat esillä mm. Kuusankoskitalon puistossa ja Kouvolatalon ulkonäyttämöllä. Vuonna 2022 tapahtuman teokset keskittyivät pelattavaan ja interaktiiviseen valotaiteeseen. Tapahtuman teoksia on aikaisempina vuosina ihailtu niin Kouvolan ydinkeskustassa kuin Kuusankosken keskustassakin. Tänä vuonna pääosassa ovat nuorten valotaiteilijoiden teokset.

Tämän vuoden Lux Like Kouvola -valotaidetapahtuman järjestää Kouvolan kaupungin kulttuuripalvelut.

Valotaidetyöpajoihin on saatu tukea Lahjoitus- ja testamenttirahastosta.

Kouvolan yhteiskoulun valoteos

Kouvolan yhteiskoulun teoksen työnimi LegendLux. Työpajan ohjaaja Mia Erlin.
Työpajassa luodaan kuvitteellisia pelihahmoja/ legendoja maalaten, piirtäen tai digitaalisesti kuvankäsittelyn avulla. Työpajassa valmistuneista kuvista editoidaan dynaaminen, Yhtenäiskoulun julkisivuun projisoitava videoteos.

Työpajan sisältö:

  1. Tutustuminen kuvitteelliseen maailmaan: Osallistujille annetaan vihjeitä kuvitteellisesta maailmasta, sen koosta ja visuaalisesta ilmeestä. Maailmoja on kolme; fantasiamaailma, futuristinen kaupunki ja surrealistinen kylä.
  2. Digitaalisten omakuvien luominen: Osallistujat valitsevat mieleisensä maailman ja luovat tähän maailmaan itseään kuvitteellisessa maailmassa kuvaavan hahmon. Osallistujat antavat hahmolle jonkin erityiskyvyn tai supervoiman ja miettivät sille nimen. Hahmon voi luoda vapaasti piirtäen, maalaten tai kuvankäsittelyohjelmalla (jos sellainen on käytössä). Tärkeintä on, että hahmo edustaa jollain tavalla osallistujan persoonallisuutta ja ominaisuuksia, joita henkilö tuossa maailmassa haluaisi hallita. Hahmon toteuttamisen ainoa sääntö on, että sen ääriviivat tulee piirtää/maalata mustalla tai vaihtoehtoisesti kuva toteutetaan mustalle paperille/pohjalle.
  3. Omakuvien integrointi kuvitteelliseen maailmaan: Työpajassa toteutetut omakuvat kerätään ja toimitetaan taiteilijalle digitoitavaksi. Taiteilija koostaa kuvista kolme kuvitteellista maailmaa hahmoineen. Valmis videoteos projisoidaan koulun julksivuun.

Tule tekemään nykyajan lasimaalausta NuPan kaari-ikkunoihin!

Lokakuun työpajoissa toteutetaan yhdessä hehkuva valoteos, jossa kohtaavat keskiajan lasimaalaukset ja nykyajan roskat. Materiaalit uudenlaiseen lasimaalaukseen saadaan kierrätysmuovista. Käytetyt muovipussit ja elintarvikepakkaukset tarjoavat runsaan väripaletin ja veikeitä yksityiskohtia. Erivärisistä muovipaloista koostamme kuvia jotka läpivalaistaan väriä vaihtavilla LED-valoilla. Työpajoissa syntyvä teos aukeaa yleisölle Lux like Kouvola –tapahtumana 3.-5.11.2023.

Työpajoja järjestetään sekä nuorille, viikolla 41, että kaikille kiinnostuneille, syyslomaviikolla 43. (Tarkat ajat varmistuvat pian.) Ennakkoilmoittaudu, niin mahdut varmasti mukaan! Aikaa kannattaa varata ainakin puolitoista tuntia.

Teosidean on kehittänyt kuvataiteilija Emma Rönnholm, jonka muovipussivaloteos Serve Somebody oli esillä Kouvolatalossa marraskuussa 2020. Pajan vetävät Emma Rönnholm ja kuvataiteilija Liisa Hilasvuori.

Minkälainen on tämän ajan sankari tai pahis?

Lasimaalaukset hohkasivat värejään keskiajan hämäriin kirkkosaleihin. Maalauksissa kuvattiin pyhimystarinoita, joiden hahmot olivat kokeneet uskomattomia vastoinkäymisiä tai saaneet ihmeellisiä voimia. Tarinat saattoivat kannustaa ihmisiä selviämään esimerkiksi sairauksista. Pyhimyksen tunnisti hahmon viereen kuvatusta merkistä, attribuutista, joista osa oli yllättäviä: Millaisen tarinan voikaan kuvitella Pyhän Apollonialle, jonka kädessä on pihdeillä vedetty hammas, Krispianukselle vieressään kenkä, Meinradille korpin kanssa?

Millainen voisi olla modernina lasimaalauksena toteutettu pelihahmo tai nykyajan haasteet ratkaiseva sankari? Nykyihmisen sankarin ei ehkä tarvitse parantaa kulkutauteja tai opastaa metsään eksyneitä, mutta mitä toivoisit häneltä? Millaisia voimia, aseita ja ominaisuuksia hänelle antaisit?

Työpajassa myös materiaali voi innostaa uusiin tulkintoihin: mitä jos sankari koostuukin vaippapaketeista ja lohikäärme-örkki karkkikääreistä? Tuo mukaan omat muovit ja tee olet-mitä-syöt sankariomakuva tai hyödynnä valmista materiaalipankkia. Tekniikka on helppo, mutta näyttävä: muovipusseja, teippiä ja valoja. Läpivalaistuna mainospussien värit syttyvät hehkumaan. Tämä teos tulee kokoamaan ihmiset Nupan ikkunan taakse! Ohjaajina NuPa-talolla toimii Emma Rönnholm ja Liisa Hilasvuori

Työpajat NuPalla vain nuorille (12 – 20v.)
pe 13.10. klo 16-19
la 14.10. klo 13-19

Paikka: NuPan vintti

Syyslomaviikolla kaikille avoin työpaja:
ke 25.10. ja to 26.10. klo 14-19
Paikka: NuPan alakerta, kahvilassa tai sen vieressä.

Värikkäät kirjaimet Lux Like ja sinisellä Kouvola

Päivitetty 30.10.2023

Sivun alkuun