Sosiaalinen vastuullisuus tapahtumissa
Sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen auttaa kehittämän entistä parempaa asiakas-, kumppani-, ja työntekijäkokemusta sekä tapahtuman brändiä ja kilpailukykyä.
Sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen auttaa kehittämän entistä parempaa asiakas-, kumppani-, ja työntekijäkokemusta sekä tapahtuman brändiä ja kilpailukykyä.
Esteettömyys ja saavutettavuus tapahtumissa
Tehdään kaikille saavutettavia ja yhdenvertaisia tapahtumia!
Fyysinen esteettömyys
Varmista, että tapahtumapaikka on esteetön. Tämä tarkoittaa esimerkiksi esteettömiä sisäänkäyntejä, hissien ja luiskien saatavuutta, sekä esteettömiä WC-tiloja. Väestön ikääntyessä myös potentiaaliset aktiiviset tapahtumakävijät ikääntyvät.
Saavutettavuus viestinnässä
Käytä selkeää kieltä, mahdollisesti selkokieltä, ja tarjoa tarvittaessa viittomakielen tulkkausta tai tekstityksiä. Tämä auttaa varmistamaan, että kaikki osallistujat ymmärtävät tapahtuman sisällön. Huolehdi siitä, että lisätietoja esteettömyydestä ja saavutettavuudesta löytyy tapahtumien sivuilta.
Älä väitä ilman oikeaa tietoa, että tapahtuma on esteetön. Kerro olosuhteista rehellisesti.
Ennakkovalmistelu
Suunnittele tapahtuma huolellisesti etukäteen ja ota huomioon osallistujien tarpeet. Kysy osallistujilta etukäteen, jos heillä on erityistarpeita, ja pyri vastaamaan näihin tarpeisiin parhaasi mukaan. Tarjoiluissa huomioidaan erikoisruokavaliot.
Pidä huoli siitä, että esiintyjät ja puhujat edustavat monipuolisesti yhteiskuntaa ja eri näkökulmia.
Henkilökohtaiset avustajat
Maksullisissa tilaisuuksissa avustajilta ei peritä osallistumismaksua.
Palaute esteettömyydestä
Tapahtumasta kerätään palautetta ja se käsitellään. Palaute tulee huomioida myös seuraavassa vastaavassa tapahtumassa tehtyinä kehitystoimina.
Turvallisemman tilan periaatteet tapahtumissa
Näillä periaatteilla varmistamme, että tapahtumat ovat turvallisia ja yhdenvertaisia kaikille.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Kohtele kaikkia tasa-arvoisesti ja puutu asiattomaan käytökseen.
Avoin vuorovaikutus
Kohtaa toiset avoimesti ja vältä oletuksia heidän elämäntilanteestaan, taustastaan tai sukupuolestaan.
Empatia ja kunnioitus
Suhtaudu empaattisesti ja kunnioita omia ja toisten rajoja.
Kuvien ottaminen ja julkaiseminen
Kysy lupa ennen kuin otat kuvan toisesta henkilöstä.
Markkinoinnissa käytettäviin kuviin on aina kysyttävä kuvan kohteelta lupa. Jos tapahtumasta otetaan yleisökuvia viestintää varten, siitä kannattaa kertoa kaikissa viestintäkanavissa ja esimerkiksi lipunmyyntitapahtuman yhteydessä.
Syrjinnästä vapaa tapahtuma
Emme hyväksy minkäänlaista häirintää tai syrjintää. Ilmoita heti, jos kohtaat syrjintää tai häirintää.
Ennakkoluulojen tiedostaminen
Älä tee oletuksia toisten sukupuolesta, seksuaalisuudesta, toimintakyvystä tai taustasta.
Koskemattomuuden kunnioittaminen
Älä häiritse ketään sanallisesti, koskettamalla tai tuijottamalla. Seksuaalinen ahdistelu on rikos.
Henkilökunnan oikeudet
Henkilökunnalla ja esiintyjillä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin vierailijoilla.
Palaute
Keräämme palautetta tapahtumista myös jälkikäteen ja anonyymisti.
Koulutus ja tiedotus
Koulutamme itseämme ja päivitämme turvallisemman tilan periaatteita. Tiedotamme näistä periaatteista nettisivuilla ja tapahtumissa.
Päivitetty 3.6.2025