Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025 alkaen. Kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) vaihtuu oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin, ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
Oppimisen tuki on uudistunut valtakunnallisesti esi- ja perusopetuksessa ja lakimuutokset ovat astuneet pääosin voimaan 1.8.2025. Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee.
Tavoitteena on, että oppilas saa oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä tukea varhaisessa vaiheessa, oikea-aikaisesti ja tarkoituksenmukaisesti sekä vahvistaa inklusiivisia toimintatapoja koulutuksessa.
Koulun toimintakulttuuri, yhteisöllinen opiskeluhuolto ja oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt muodostavat vahvan perustan koulun toiminnalle sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuelle.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Oppimista tukevat järjestelyt ovat osa koulun jokapäiväistä toimintaa. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt sisältävät kattavasti erilaisia tukitoimia ja keinoja oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin mahdollistamiseksi. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä ovat esimerkiksi
- joustavasti muodostettavat opetusryhmät
- opetuksen eriyttäminen oppilaiden tarpeiden mukaan
- kielitietoinen opetus
- koulunkäynninohjaajien tuki opetukseen osallistumisessa.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat kaikkien oppilaiden oikeus ja ensisijainen tukimuoto. Tukea annetaan pienemmille, joustavasti muodostetuille ryhmille oppilaiden tarpeiden mukaan. Ryhmäkohtainen tuki kohdistuu koko oppilasryhmälle.
Ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin kuuluvat
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa opetusryhmiä voidaan jakaa useamman opettajan avulla joustavammin erilaisiin pienempiin ryhmiin.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Mikäli oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät opettajien arvion mukaan riitä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä, oppilas voi saada oppilaskohtaisena tukitoimena esimerkiksi
- säännöllistä erityisopettajan antamaa opetusta pienryhmässä
- erityisluokkamuotoista opetusta
- tulkitsemis- ja avustajapalveluita
- apuvälineitä.
Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat säännöllisiä ja pitkäaikaisia ja niiden järjestäminen edellyttää aina oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointia, suunnitelmaa ja hallintopäätöstä.
Päivitetty 15.8.2025