Tietoa bussimatkustamisesta

Mitä bussimatkustamisessa tulisi ottaa huomioon? Kokosimme 16.-22.9. vietettävän Europan liikkujan viikon kunniaksi olennaisimpia asioita uusille matkustajille ja muistutukseksi konkareille. Muista koronavirusohjeistukset!

Bussilla matkustamisen vaiheet:

  1. Tarkista aikataulut reittioppaasta kouvola.digitransit.fi, nettiaikatauluista kouvola.fi/bussiaikataulut tai aikatauluvihkosta. Valitse, maksatko matkasi Waltti-kortilla, mobiililipulla vai käteisellä. Koronavirusaikana suosi mahdollisuuksien mukaan Waltti-korttia ja mobiililippua.
  2. Siirry bussipysäkille hyvissä ajoin.
  3. Heilauta kättä kuljettajalle bussin lähestyessä. Kättä kannattaa pitää selvästi kohotettuna niin kauan, että kuljettaja laittaa vilkun päälle. Pimeällä huomioi näkyvyys käyttämällä heijastinta!
  4. Pidä Waltti-korttia ajoneuvon kortinlukulaitteessa riittävän kauan paikallaan tai maksa matka kuljettajalle käteisellä. Mobiililipun voit näyttää kuljettajalle puhelimesi näytöltä.
  5. Mukavaa matkaa!
  6. Poistuessasi paina STOP-nappulaa hyvissä ajoin ennen pysäkkiä.


Koronavirusohjeet joukkoliikenteessä

Huomioithan toistaiseksi matkustaessasi koronavirustilanteen! Kasvomaskin käyttöä suositellaan joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voida välttää. Muista myös muut itseäsi ja muita suojaavat toimintatavat: älä matkusta sairaana, huomioi turvavälit silloin kun mahdollista, huolehdi käsi- sekä yskimis- ja aivastushygieniasta, vältä mahdollisuuksien mukaan käteisen käyttöä ja suosi hiljaisempien aikojen vuoroja. Matkustajamäärä on yhä n. 20% normaalia syksyä vähäisempi, mutta täydempiä vuoroja on ruuhka-aikoina arkisin klo 7-9 ja 14-17.

Ajankohtaiset koronaviruksen vaikutukset ja ohjeistukset joukkoliikenteeseen löydät täältä.



Reitit ja aikataulut

Mistä bussit kulkevat ja mihin aikaan? Mille pysäkille minun täytyy mennä?

Reittiopas kouvola.digitransit.fi
Reittioppaasta voit etsiä juuri tarvitsemallesi yhteysvälille sopivat bussit lähtöpisteen ja määränpään perusteella. Voit kirjoittaa lähtöpisteen ja määränpään hakukenttään, klikata karttaa tai pysäkkiä tai käyttää paikannusta ja etsiä reitit oman sijaintisi perusteella. Olethan pysäkillä hyvissä ajoin, sillä reittioppaan antamat pysäkkien ohitusajat ovat arvioita. Reittioppaan käyttö ei ole vaikeaa ja sen oppii parhaiten testaamalla! Lisätietoja löydät täältä.

Nettiaikataulut kouvola.fi/bussiaikataulut
Nettiaikatauluista löydät aikataulut linjoittain. Saat aikataulut esille klikkaamalla haluamaasi linjaa. Kunkin linjan aikataulusivulla on lisäksi mainittu, jos linjan liikennöinnissä on jotain poikkeuksellista tai muuta huomioitavaa ajankohtaista. Löydät sivuilta myös linjakartat.

Painettu aikatauluvihko
Painettu aikatauluvihko on saatavissa Bussimatkatoimistossa, kirjastoissa ja busseissa. Huomioithan, että painettuun aikataulukirjaan on tullut muutama korjaus ja muutos, jotka on listattu sivun kouvola.fi/bussiaikataulut lopussa. Suosittelemme ensisijaisesti käyttämään mahdollisuuksien mukaan sähköisiä aikataulupalveluja, sillä ne pystytään pitämään ajantasaisina.

Bussien liikennöinnissä on poikkeuksia pyhäpäivinä ja koulujen loma-aikoina. Löydät koonnin kuluvan aikataulukauden poikkeuspäivistä aina täältä. Reittiopas kouvola.digitransit.fi on ajan tasalla poikkeuspäivinäkin!



Liput ja hinnat

Mistä voin hankkia bussilipun ja paljonko se maksaa? Millaisen lipun tarvitsen?

Voit valita itsellesi sopivan lipputuotteen matkustamiseen. Vaihtoehtoja ovat Waltti-matkakortille ladattavat kausilippu ja arvolippu sekä kertaliput kuljettajalta tai mobiilisovelluksesta ostettuna. Tarkat tiedot eri lipputyypeistä löydät täältä.

AikuinenLapsi
(7-16v.)
Nuori
(17-19v.)
Opiskelija/
2. asteen
opiskelija
Kausilippu 30 vrk44 € 30 € 38 € 38 € / 36 €
Arvolippu
Vyöhykkeen sisäinen2,80 € 1,40 €
Vyöhykerajan ylittävä4 € 2 €
Kertalippu (käteismaksu) /
mobiililippu
Vyöhykkeen sisäinen3,50 € 1,80 €
Vyöhykerajan ylittävä5 € 2,50 €

Kausilipulla matkustat 30 vuorokautta yhdellä ja samalla hinnalla ja saat tehdä niin paljon matkoja kuin voimassaoloaikana ehdit. Arvolippu on Waltti-kortille ladattua rahaa, joka vähenee matkustaessasi ja jolla matkustat yksittäiset matkat kertalippua edullisemmin. Arvokorttia suosittelemme melko satunnaisestikin matkustaville, sillä kortille ladattu arvo ei vanhene ja sillä matkustaminen on kertalippua edullisempaa! Kertalippu ostetaan kuljettajalta käteisellä tai sovelluksesta mobiililippuna.

Mobiililippu on näppärä tapa satunnaisille matkoille tai esimerkiksi bussikortin unohtuessa! Lataa Kouvolan Joukkoliikenne -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Store tai Google Play), osta lippu ja näytä bussiin noustessasi kuljettajalle.

Tiistaina 22.9. Kouvolassa otetaan käyttöön Waltin mobiililippu, josta voit ostaa paikallisliikenteen ja junan yhdistäviä lippuja! Lisätietoja tästä on tulossa hieman myöhemmin, joten seuraa tiedottamista. Waltin mobiililippuun on myöhemmin syksyn aikana tulossa myös paikallisliikenteen lipputuotteet. Waltin mobiililippusovelluksen löydät jo nyt App Storesta tai Google Playsta nimellä Waltti Mobiili. Samassa sovelluksessa on mukana myös muiden Waltti-kaupunkien lippuja.

Yli 80-vuotiaat kouvolalaiset matkustavat ilmaiseksi Waltti-kortille ladatulla seniorin kausituotteella!

Tarkempaa tietoa lipuista ja hinnoista löydät osoitteesta kouvola.fi/bussiliput.


Vyöhykkeet

Arvo- ja kertaliput hinnoitellaan eri tavalla vyöhykkeen sisäisille ja vyöhykkeiden välisille matkoille. Kausituote on samanhintainen riippumatta vyöhykkeistä. A-vyöhykettä ovat Kouvolan keskusta-alue sekä Korian, Kuusankosken, Voikkaan ja Valkealan taajama-alueet. Muu Kouvola on vyöhykettä B.

Vyöhykkeistä löydät lisätietoja täältä. Sivulla on yleisen vyöhykekartan lisäksi jokaisesta vyöhykkeiden raja-alueesta kartat, joista näet vyöhykkeen rajan tarkemmin kuin yleisestä kartasta. Reittioppaasta kouvola.digitransit.fi näet, kummalle vyöhykkeelle pysäkki kuuluu klikkaamalla pysäkkiä kartalta.


Vaihto-oikeus

Kerta- ja arvoliput ovat voimassa yhden tunnin, jonka aikana voit vaihtaa bussista toiseen. Riittää, että vaihtoaika on voimassa bussiin noustessasi, sen ei tarvitse kattaa koko matkaa.

Waltti-kortille ladattua arvoa käyttäessä ajoneuvolaite ei veloita kortilta uutta matkaa, kun käytät korttia laitteella tunnin sisällä ensimmäisestä käytöstä. Kertalippua käyttäessäsi esitä paperinen lippu kuljettajalle vaihtaessasi bussia. Mobiililippua käyttäessäsi taas esitä lippu puhelimesi näytöltä aina noustessasi bussin kyytiin sen voimassaoloaikana.


Waltti-kortin hankinta

Waltti-logo

Waltti-korttia hankkiessa peritään 6,5 € korttimaksu.

Bussimatkatoimisto
Torikatu 2, 45100 Kouvola
Avoinna ma-pe 7:45 – 17:30

Kaikkien käyttäjäryhmien Waltti-kortit.

Nettikauppa kortit.waltti.fi

Henkilökohtaiset aikuisen, nuoren ja lapsen Waltti-kortit.

Waltti-kortin lataus

Nettikauppa kauppa.waltti.fi

Aikuisen, nuoren, lapsen ja opiskelijoiden kausituotteet sekä arvon lataus. Nettilataukset ovat käytettävissä bussissa aikaisintaan pääsääntöisesti kahden tunnin kuluttua nettilatauksesta. Latausmaksu 0 €. Ohjeita nettilataukseen tästä.

Bussimatkatoimisto
Torikatu 2, 45100 Kouvola
Avoinna ma-pe 7:45 – 17:30

Kaikkien Waltti-kortille ladattavien lipputyyppien lataukset. Latausmaksu 1 €.

Paikallisliikenteen linja-autot

Waltti-kortin voi ladata bussissa käteisellä. Latausmaksu 2 €.

Huomioithan, että kortille voi ladata netissä ja bussissa vain Bussimatkatoimistossa kortille määritellyn asiakasryhmän mukaisia tuotteita. Asiakasryhmän muutokset ja esimerkiksi opiskelijastatuksen vuosittaiset päivitykset tulee käydä tekemässä Bussimatkatoimistossa.



Palvelulinjat ja asiointitaksit

Myös palvelulinjat ja asiointitaksit ovat kaikille avoimia joukkoliikenteen palveluja. Palveluliikenne on aikataulun mukaista reittiliikennettä, jossa aikataulut sallivat tavallisia busseja henkilökohtaisemman palvelun ja pienet poikkeamat reitiltä ovat mahdollisia. Asiointitaksit taas ovat viikoittaiset asiointimatkat mahdollistavia palveluita maaseutualueilla.

Palvelulinjoista löydät lisätietoja täältä.
Asiointitakseista löydät lisätietoja täältä.



Löytötavarat ja kadonneet Waltti-kortit

Jos unohdat bussiin omaisuuttasi, kannattaa ensiksi olla yhteydessä bussivuoroa ajavaan liikennöitsijään. Usein kadonnut omaisuus löytyy tätä kautta hyvinkin nopeasti. Liikennöitsijöiden yhteystiedot löydät sivulta kouvolanbussit.fi.

Jos Waltti-korttisi on kadonnut ja haluat sulkea sen, ota yhteyttä Bussimatkatoimistoon. Henkilökohtainen kortti voidaan sulkea ja sinne jääneet kaudet ja arvo siirtää uudelle kortille. Haltijakohtaisen kortin omistajaa ei voida todentaa, joten korttia ei voida sulkea eikä sinne jäänyttä arvoa hyvittää.

Jos löydät joltakulta kadonneen Waltti-kortin, vie kortti kuljettajalle tai Bussimatkatoimistoon.



Joukkoliikenteen ajankohtaiset asiat

Jos haluat kuulla ensimmäisenä joukkoliikenteen ajankohtaisista asioista, ota seurantaan nettisivut kouvolanbussit.fi, Facebookissa facebook.com/kouvolanbussit ja/tai Instagramissa instagram.com/kouvolanbussit. Nettisivuihin kannattaa muutenkin käydä tutustumassa, sillä sieltä löydät aikataulujen ja bussilipputietojen lisäksi muuta joukkoliikennettä koskevaa tietoa!



Asiakaspalvelupiste

Bussimatkatoimisto
Torikatu 2, 45100 Kouvola
Avoinna ma-pe klo 7:45 – 17:30
info(at)bussimatkatoimisto.fi
puh. 020 710 9705 (8,28 snt/puh – 23,1 snt/min)

Asiakaspalvelupiste palvelee Waltti-matkakorttiin liittyvissä asioissa ja neuvoo bussiaikatauluissa Kouvolan paikallisliikenteen osalta. Jos siis olet esimerkiksi epävarma siitä, millainen bussilippu juuri sinulle sopii, käy kysäisemässä Bussimatkatoimistosta!

Muut joukkoliikenteen yhteystiedot löydät täältä.

""

Sivun alkuun