Koronavirustilanteen vaikutukset joukkoliikenteeseen

Kuvassa bussi liikenteessä.

Kouvolan kaupunki suosittelee THL:n suosituksen mukaisesti kasvomaskin käyttöä joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voida välttää. Myös muita korona-ajan turvaohjeita on hyvä noudattaa.

Tämä on päivittyvä tiedote, johon kootaan joukkoliikenteen ajankohtaisia asioita koronatilanteeseen liittyen. Päivitetty 11.9.2020


Liikennöinti

Joukkoliikenteen bussit, palvelulinjat ja asiointitaksit liikennöivät normaalisti voimassaolevien talviaikataulujensa mukaisesti.

Löydät aikataulut reittioppaasta kouvola.digitransit.fi, nettiaikatauluista kouvola.fi/bussiaikataulut tai painetusta aikatauluvihkosta.


Toimi näin bussissa – kasvomaskien käyttöä suositellaan

Kouvolan kaupunki suosittelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n antaman suosituksen mukaisesti yli 15-vuotiaille kasvomaskin käyttöä joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voida välttää.

Lisätietoja maskin käytöstä löydät THL:n sivuilta ja lisätietoja Kymenlaakson koronavirustilanteesta Kymsoten sivuilta.

Katso myös Kouvolan kaupungin tiedote kasvomaskisuosituksesta.

Matkustajana voit huolehtia omasta ja toisten turvallisuudesta kasvomaskin lisäksi seuraavin tutuin tavoin:

  • Älä matkusta sairaana.
  • Huomioi matkustaessasi turvavälit silloin, kun se on mahdollista. Jos turvavälien pitäminen ei onnistu, maskin käyttäminen on suositeltavaa.
  • Suosi hiljaisempien aikojen vuoroja, jos matkustustarpeet sen sallivat. Ruuhkaisinta on yleisesti arkisin klo 7-9- ja 14-17 välisinä aikoina.
  • Huolehdi käsi- sekä yskimis- ja aivastushygieniasta. Pese kätesi usein saippualla ja vedellä ja käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta, mikäli saippuapesu ei ole mahdollista.
  • Käteisen rahan käyttö maksuvälineenä bussissa on sallittua, mutta sitä on hyvä välttää. Maksa siis mahdollisuuksien mukaan Waltti-kortilla tai mobiililipulla. Waltti-kortin lataukset on hyvä hoitaa nettilatauksina osoitteessa kauppa.waltti.fi (ohjeet Waltti-kortin nettilataukseen).

Liikennöitsijät huolehtivat bussien siivouksesta ja noudattavat erityistä huolellisuutta kosketuspintojen (mm. pysäytysnapit, tangot, tartuntakahvat) puhdistamisessa. Liikennöitsijät ovat sulkeneet bussien etummaisia penkkejä käytöstä kuljettajien suojelemiseksi.


Asiakaspalvelu

Bussimatkatoimisto palvelee osoitteessa Torikatu 2 arkisin klo 7:45-17:30. Asiakaspalvelussa työntekijöiden ja asiakkaiden välille on asennettu suojapleksit. Matkakorttiisi liittyvissä asioissa asetathan kortin itse tiskillä olevan kortinlukijan päälle pyydettäessä.

Suosittelemme yhteydenottoja puhelimitse tai sähköpostitse sellaisissa asioissa, joissa se on mahdollista asiakaspalvelupisteessä vierailemisen sijaan (info(at)bussimatkatoimisto.fi tai 020 710 9705 (8,28 snt/puh + 23,1 snt/min)).

Waltti-kortin lataamisessa tulee poikkeustilanteen aikana suosia nettilatausta. Ohjeet Waltti-kortin nettilataukseen.


Lisätietoja:

joukkoliikenne(at)kouvola.fi