Tekniselle lautakunnalle esitetään ensi tiistain kokouksessa, että Kuusankosken Rantapuiston suurjännitepylväälle nro 7 haetaan purkulupaa sen korkeiden korjauskustannusten vuoksi. Pylvään korjausta ei voi myöskään tehdä ilman, että sen ulkonäkö muuttuu.
Kuusankosken keskustassa Kymijoen rantapuistossa välillä Kuusaan silta-Kaaritie sijaitsee neljä betonista suurjännitepylvästä (pylväät numero 7-10).
Pylväälle nro 8 tehty aikaisemmin tehty kuntotutkimus ja korjaussuunnitelma. Korjauksen Kustannusarvio on 62 000 € (alv 0%).
Pylväille nro 7, 9 ja 10 tehtiin kuntotutkimus laboratoriokokeineen kevään ja kesän 2019 aikana. Tutkimusten tarkoituksena oli selvittää betonirakenteiden kunnot, pylväisiin liittyvien rakenteiden ja laitteiden kunto sekä se, että voidaanko em. kolmelle muulle pylväälle soveltaa pylväälle nro 8 laadittua korjaussuunnitelmaa.
Erikoistarkastuksessa pylväässä nro 7 todettiin useissa kohdissa pahasti ruostuneita betoniteräksiä ja suojabetonipeitteet lähes kaikissa todetuissa kohdissa olivat liian pieniä. Lisäksi pylvään juuressa (noin 4 m maanpinnasta) havaittiin vakava pylvään läpi menevä halkeama. Halkeaman kohdalla olevien betoniterästen ympäriltä on betonipeite irronnut kokonaan ja ko. betoniteräkset ovat voineet käydä myötötilassa pylvääseen kohdistuneen rasituksen aikana. Tämän seurauksena pylvään halkeamakohtaan on asennettu metalliset tukilevyt, joilla on pystytty tilapäisesti varmistamaan pylvään turvallisuus.
Edelleen kuntotutkimuksen mukaan pylvään nro 7 korjaukseen ei voida soveltaa pylvääseen nro 8 tehtyä korjaussuunnitelmaa. Pylväästä nro 7 on tehtävä oma erillinen korjaus- tai purkusuunnitelma, jossa on huomioitu erikoistarkastuksessa todetut vauriot ja puutteet sekä myös mahdolliset työnaikaiset tuentajärjestelyt. Asiantuntija-arvioiden mukaan pylvään nro 7 korjaaminen maksaisi noin 150 000 € (alv 0 %).
Asiantuntija-arvion mukaan pylvään nro 7 ulkonäkö tulee muuttumaan mahdollisessa korjaustapauksessa eniten, koska raportin mukaan ongelmana ovat liian pienet suojabetonivahvuudet, jota pitää kasvattaa. Pinnoitus pelkästään ei riitä, vaan vahvuutta pitää kasvattaa useilla ruiskubetonikerroksilla.
Pylvään nro 7 korjausta ei voi siten tehdä ilman, että pylväiden ulkonäkö muuttuu. Ilman korjausta pylväästä aiheutuu vaaraa rakennetun ympäristön turvallisuudelle. Seikka on huomioitava, kun pylväs sijoittuu asemakaavassa katualueelle ja on jalankulku-pyörätien välittömässä läheisyydessä.
Pylvään nro 7 kohonneiden korjauskulujen takia tarkoituksenmukaisin ratkaisu on sen purkaminen.
Lisätietoja:
Tekninen johtaja Hannu Tylli p. 02061 58570, hannu.tylli(a)kouvola.fi