Kaupungin organisoima asiointipalvelu tuli tarpeeseen, uusia auttamiskeinoja kehitetään rinnalle

Kouvolan kaupunki palvelee eri tavoin ikäihmisiä ja koronaviruksen riskiryhmiä. Asiointipalveluun tuli neljässä päivässä noin 90 soittoa. Mukana jo 40 vapaaehtoista.

Kouvolan kaupunki aloitti maanantaina 23.3. kauppa- ja apteekkiasiointipalvelun yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille. Neljän ensimmäisen päivän aikana palveluun tuli lähes 90 yhteydenottoa.
Palvelupäivystyksestä pyynnöt välitetään vapaaehtoisille, jotka auttavat kauppa- tai apteekkitilausten tekemisessä. He myös suorittavat ostoksia niiden asiakkaiden puolesta, joilla on kaupassa asiointitili. Vapaaehtoisia palvelussa on tällä hetkellä mukana noin 40.

Ensi maanantaista alkaen puhelinpäivystys laajennee palvelemaan maanantaista perjantaihin klo 9 -17. Ruuhkien välttämiseksi puhelimeen vastaa kolme henkilöä. Asiointipalvelunumeron lisäksi ikäihmisiä palvelee Mitä kuuluu? -palvelunumero, johon voi soittaa, jos haluaa neuvontaa muissa asioissa tai tavoittaa jonkun, jonka kanssa jutella.

Ikäihmisille soitetaan koteihin ensi viikolla

Kaupunki valmistelee myös Mitä kuuluu? -soittorinkiä, jossa kaupungin, seurakunnan ja vapaaehtoisten yhteistyönä soitetaan niille kaikille yli 80-vuotiaille, jotka eivät ole kaupungin tai Kymsoten palveluiden piirissä. Soiton tarkoituksena on varmistaa, että kotona on kaikki hyvin ja samalla selvittää, tarvitaanko jonkinlaista apua tai tukea. Mitä kuuluu? -soittoringin toiminnasta tiedotetaan lisää ensi viikon alussa.

Kauppa- ja apteekkipalveluiden puhelinpäivystys 30.3.2020 alkaen ma–pe klo 9–17, puh. 020 615 5299
Mitä kuuluu? -palvelunumero ma-pe klo 9–17, puh. 020 615 1266