Mennään vieraaseenkin metsään

Osallistu valokuvilla tai kertomuksella luontoaiheisen näyttelyn rakentamiseen.

Teksti: Harri Mannonen Kuvat: Susanne Valkeinen

“Perheen kanssa oli kiva lähteä metsään. Tutulla polulla pääsi näkemään niin muurahaispesiä, torvisieniä kuin suuria rapakiven lohkareitakin. Halusimme aina kiivetä veljeni kanssa niiden päälle.”

Näin kirjoittaa Susanne Valkeinen, korialainen Kouvolan lyseon opiskelija.

“Vaikka olinkin tuolloin vasta muutaman vuoden ikäinen, muistan retkemme vielä elävästi.”

Kirjoitus liittyy Kouvolan kaupungin Mennään metsään! –hankkeeseen. Sillä kannustetaan ihmisiä edistämään hyvinvointiaan metsän avulla.

JOKA VIIKKO KAKSI TUNTIA AIKAA OTTAA LUONTOKUVIA

Löytty

Susanne Valkeinen oli kuukauden kesätöissä kaupungin yhteisöpalveluissa.

– Tehtäväni oli edistää yhdenvertaisuutta, hän kertoo.

– Tutustuin muun muassa Kouvolan kaupungin nettisivuihin ja katsoin, miten yhdenvertaisuus näkyy siellä.

Mennään metsään! -hankkeeseen liittyvä kirjoittaminen ja valokuvaaminen olivat kesätyössä “sivubisnes”.

– Joka viikko oli varattu kaksi tuntia aikaa valokuvien ottamiseen metsästä ja luonnosta.

Yhteensä 18 kaupungin yhteisöpalvelujen nuorta kesätyöntekijää oli saanut saman ohjeen. Osa heistä työskenteli yhdistyksissä, mutta kaupunki maksoi palkan.

TOIVEISSA ERILAISIA METSIÄ JA ERI VUODENAIKOJA

Mennään metsään! -kampanjaa alettiin valmistella viime keväänä.

– Lähtökohtana oli, että rohkaisemme ihmisiä menemään luontoon. On koronaa tai ei, se on ilmaista ihanaa huvia, sanoo osallisuuskoordinaattori Anne Eriksson Kouvolan kaupungilta.

– Pohdimme, miten ihmiset saadaan huomaamaan, että Kouvolassa on monenlaisia paikkoja, joissa kannattaa käydä – muitakin kuin se tuttu lenkkimetsä.

Poikkihallinnollinen työryhmä päätti järjestää näyttelyitä, joissa esitellään Kouvolan luontoa kuvin ja kertomuksin.

Ensin materiaalia kerättiin kesätyöntekijöiltä, esimerkiksi Susanne Valkeiselta. Nyt omia kuviaan ja tekstejään voi lähettää kuka tahansa kiinnostunut.

– Jos olisi erilaista ilmettä, erilaisia metsiä, erilaisia vuodenaikoja… Eriksson toivoo.

– Olisi mukava myös lukea tekstejä luonnosta ja luontokokemuksesta, vaikkapa reissupäiväkirjoja, luontokuvauksia tai runoja.

Värälä

MUKANA KAMERASEURAT, KOULUJA JA PÄIVÄKOTEJA

– Olemme valmistelleet tätä, jotta meillä on toimintamalli yhteisistä luontokokemuksista nauttimiseen, osallisuuskoordinaattori Eriksson sanoo.

– Kuntalaiset rakentavat kokonaisuuden. Koulut ja päiväkodit lähtevät myös mukaan.

– Kameraseurat ovat luvanneet tulla katsomaan raatina, millainen näyttely rakennetaan.

Näyttelyt järjestetään vuonna 2022, jolloin juhlitaan Kymenlaakson metsäteollisuuden 150-vuotiasta historiaa.

Mennään metsään! -hankkeeseen liittyy myös terveysmetsä ja järjestettyjä kävelyretkiä. Terveysmetsä tehdään Ratamo-sairaalan viereen. Kävelyretkiä järjestävät Kouvolan seudun ammattiopiston KSAO:n opiskelijat.

PSYKOLOGIAN OPISKELIJALLE KÄMPPÄ LÄHELTÄ METSÄÄ

Susanne Valkeinen on nyt abiturientti. Hän suunnittelee opiskelevansa psykologiksi. Opiskelijakämpän suhteen hänellä on selkeä toive.

“Kun tulevaisuudessa muutan omaan asuntooni, haluaisin, että metsät ovat edelleen läsnä arkipäivässäni”, Susanne Valkeinen kirjoittaa.

“Kun opiskelu tai työnteko alkaa tuntua raskaalta, lähden rauhoittamaan oloani metsään.”

“Innostun edelleen lapsen lailla, jos löydän seikkailuni aikana pienen puron, onnistun kiipeämään kallion kukkulalle tai vastaani tulee metsän eläimiä.”

Näin osallistut

• Mennään metsään! -hankkeeseen voi osallistua kuka tahansa.
  • Toimita videosi, kuvasi, tekstisi sekä yhteystietosi sähköpostitse osoitteeseen: yhteisotyo@kouvola.fi. Käytä videoiden siirtoon maksutonta WeTransferiä.
  • Jos kuvissa on ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan julkaisemiseen.
  • Kuvista ja teksteistä ei makseta korvauksia.
  • Materiaaleja voidaan hyödyntää kaupungin viestinnän eri kanavissa.
  • Tutustu laajempaan osallistumisohjeeseen: kouvola.fi/mennaanmetsaan
  • Lisätietoja antaa osallisuuskoordinaattori Anne Eriksson. Puhelin: 020 615 8492. Sähköposti: anne.eriksson@kouvola.fi.
  • KSAOn luonto- ja ympäristöalan opiskelijoiden järjestämille kävelyretkille pääsee 20. ja 21. lokakuuta. Aikataulut, reitit ja ilmoittautuminen: ksao.fi/
Kallioniemi

Artikkeli on julkaistu 22. syyskuuta 2021 ilmestyneessä Kouvolan kaupungin tiedotuslehdessä 3/2021.