Lapinsalmen silta Repoveden kansallispuistossa suljetaan toistaiseksi

Repoveden kansallispuiston silta talvella.

Metsähallituksen Luontopalvelut sulkee Lapinsalmen sillan toistaiseksi retkeilijöiden käytöstä. Selvitysten perusteella kova tuuli saattaa aiheuttaa siltaan vaurioita, eikä sillan turvallisuudesta voida tällä hetkellä olla täysin varmoja. Silta on suljettuna toistaiseksi, kunnes kantavia rakenteita saadaan vahvistettua.

Metsähallituksen tiedote 17.01.2024

”Aktiviinen kansalainen oli yhteydessä Kouvolan kaupungin rakennusvalvontaan lokakuun lopussa. Hän oli tehnyt omia siltaan liittyviä laskelmia, jotka kaupunki toimitti meille. Olimme heti yhteydessä Swecoon ja pyysimme heitä tarkistamaan laskelmat. Olemme tilanneet sillan suunnittelutyön alunperin Swecolta”, tuotantopäällikkö Jouni Aarnio Metsähallituksesta kertoo.

Swecon mukaan sillan rikkoontumisvaaraa ei tällä hetkellä ole. Sillan sulkeminen on varotoimenpide asiakasturvallisuuden takaamiseksi.

”Koska ei kuitenkaan voida täysin sulkea pois kovan tuulen vaikutusta sillan rakenteisiin, Sweco suositteli meille varotoimenpiteenä sillan käyttörajoituksia. Olemme päättäneet sulkea sillan toistaisesi kokonaan asiakkaiden käytöstä, kunnes siltaan on saatu tehtyä turvallisuutta edistävät lisätuennat”, Jouni Aarnio sanoo.

Sillan suunnitellut Sweco vastaa vahvistavien rakenteiden suunnitelmien laatimisesta. Metsähallituksen Luontopalvelut ja Sweco käyvät paikan päällä lähipäivinä arvioimassa, millainen työ sillan kestävyyden varmistaminen on. Sillan uudelleen avaamisesta tiedotetaan erikseen.

Retkeilijöitä pyydetään saapumaan Repoveden kansallispuistoon Tervajärven ja Saarijärven pysäköintialueiden kautta

Repovedelle kannattaa nyt suunnata Tervajärven ja Saarijärven kautta. Lapinsalmen pysäköintialueelta ei ole pääsyä kansallispuistoon, pääsy Lapinsalmen sillalle on estetty kylteillä ja ketjuilla keskiviikosta 17.1. lähtien. Lapinsalmen sillan ympäristössä Kapiavedellä on virtapaikkoja, joten salmea ei saa ylittää jäätä pitkin. Ketunlossi on lukittu talveksi, joten Ketunlenkki ei ole kierrettävissä ennen ensi kevättä.

”Turvallisuus on meille tärkeä asia. Pahoittelemme retkeilijöille ja matkailuyrittäjille Lapinsalmen sillan sulkemisesta aiheutuvaa haittaa”, Jouni Aarnio sanoo.

Lapinsalmen silta avattiin retkeilijöiden käyttöön marraskuussa 2019

Lapinsalmen silta on teräsrakenteinen pylonisilta, jonka pylonit kohoavat yli viiden metrin korkeuteen. Sillan kansi on tasainen ja jäykkä. Jyrkkiä nousukulmia on vältetty. Silta on teräs- ja puurakenteinen. Lapinsalmen silta ylittää alla olevan Kapiaveden 12 metrin korkeudessa ja pituutta sillä on 55 metriä.

Lisätietoja:
Jouni Aarnio, tuotantopäällikkö, Metsähallitus, Luontopalvelut, jouni.aarnio@metsa.fi, puh. 040 735 2804
Tero Mustonen, tuoteomistaja, Metsähallitus, Luontopalvelut, tero.mustonen@metsa.fi, puh. 040 152 8508
Juho Siipo, Infra ja liikenne -toimialan johtaja, Sweco, puh. 040 076 4890

Repoveden kansallispuisto