Maksuton joukkoliikenne etenee – toisen asteen opiskelijat saaneet matkansa maksutta elokuun alusta

Kouvolassa maksuton joukkoliikenne on laajennettu koskemaan toisen asteen opiskelijoita 2.8.2021 alkaen. Kouvolalaiset 80 vuotta täyttäneet ovat matkustaneet maksutta jo yli kolme vuotta.

Toisen asteen opiskelijat ovat matkustaneet 2.8.2021 alkaen Kouvolan joukkoliikenteessä maksutta. Maksuttomat matkat voi saada laajennetun oppivelvollisuuden perusteella tai kaupungin maksamana tietyin ehdoin.

Maksuttomuuden saaminen edellyttää hakemuksen täyttämistä ja jättämistä oppilaitokseen, Waltti-kortin hankkimista ja maksuttoman tuotteen lataamista kortille joukkoliikenteen asiakaspalvelupisteessä (Torikatu 2) tai Waltin nettikaupassa kauppa.waltti.fi. Lipputuote ladataan matkakortille kuukausittain. Tarkat ohjeet löytyvät Kouvolan joukkoliikenteen verkkosivuilta. Jos olet toisen asteen opiskelija, käy lukemassa ohjeet!

Oppilaitoksissa on käsitelty viikon 37 loppuun mennessä yhteensä 1250 hyväksyttyä maksuttoman joukkoliikenteen hakemusta. Hakemusten käsittelyssä ei ole tällä hetkellä oppilaitoksissa enää jonoja, ja hakemukset saadaan käsiteltyä sujuvasti. Kysythän jonotilanteesta tarvittaessa hakemusta palauttaessasi, sillä ruuhkaa käsittelyyn voi syntyä nopeastikin, jos useat opiskelijat jättävät hakemuksiaan yhtä aikaa.

Maksuttomia tuotteita on ladattu Bussimatkatoimistossa ja nettikaupassa reilut 1280 kappaletta. Luvussa ovat mukana elo- ja syyskuun lataukset. Matkoja maksuttomilla lipputuotteilla on tehty syyskuussa keskimäärin noin 640 kappaletta per päivä, joka on n. 21 % kaikista päivittäisistä matkoista!

80 vuotta täyttäneet matkustaneet maksutta jo yli kolme vuotta

Aiemmin maksuttomuuden piiriin ovat päässeet 80 vuotta täyttäneet kouvolalaiset, jotka ovat matkustaneet maksutta syksystä 2018 alkaen. Koronaviruspandemiaa edeltävinä kuukausina seniorikorteilla tehtiin keskimäärin 3960 matkaa kuukausittain. Korona-aikana matkustusmäärät ovat lähes puolittuneet, ja viimeisen vuoden aikana seniorikorteilla on tehty matkoja kuukaudessa keskimäärin noin 2100. Viimeisen vuoden aikana seniorikortteja on ladattu yhteensä noin 650 kertaa.

Busseissa ja palvelulinjoilla yli 80 vuotiaiden maksuttomuus edellyttää Waltti-matkakorttia, jonne on ladattu seniorin kausilippu. Seniorikortin voi hankkia ja ladata Bussimatkatoimistossa. Mukaan tarvitsee henkilöllisyystodistuksen. Tuote on voimassa vuoden ensimmäisestä käyttökerrasta eli latauksen jälkeen tehdystä ensimmäisestä matkasta alkaen. Jos edeltävä kausi on vielä kesken, alkaa vuoden voimassaoloaika kulua ensimmäisestä matkasta aiemman kauden päättymisen jälkeen. Kausilippu tulee muistaa ladata kortille vuosittain uudestaan ennen sen umpeutumista. Voimassaoloajan voi tarkistaa tarvittaessa Bussimatkatoimistosta kysymällä.

Asiointitakseissa riittää iän todistaminen kuljettajalle, sillä asiointitakseissa ei ole Waltti-kortin lukijoita.

Maksuttomuus etenee asiakasryhmä kerrallaan

Toisen asteen opiskelijoiden ja 80 vuotta täyttäneiden lisäksi maksutta matkustavat alle 7-vuotiaat lapset, lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja, rintamaveteraanit sekä heidän puolisonsa ja leskensä, vaikeavammaisten matkustajien saattajat ja näkövammaisten opaskoirat opastustehtävissä sekä avustajakoirat avustustehtävissä. SHL- ja VPL-korttien haltijat matkustavat palveluliikenteessä ja asiointitakseissa maksutta.

Kouvolan kaupunkistrategiassa on linjattu tavoitteeksi kaikille kouvolalaisille maksuton joukkoliikenne vuonna 2030. Maksuttomuutta viedään eteenpäin asiakasryhmä kerrallaan.

Lisätietoja:

joukkoliikenne(at)kouvola.fi

Toisen asteen opiskelijat saavat maksuttomasta joukkoliikenteestä ja sen hakemisesta lisätietoja oppilaitoksestaan.