Ensimmäistä kertaa Suomessa – paikallisbussien ja VR:n yhteislippu käyttöön Kymenlaaksossa

Kouvolan kaupunki tarjoaa yhdessä VR:n ja Kotkan kaupungin kanssa uudenlaisia vyöhykelippuja, joilla voi matkustaa kahden eri kaupungin paikallisbussien lisäksi VR:n alueen junissa. Kokeilu alkaa tiistaina 22.9.2020 Kouvola-Kotka junan ja paikallisbussien yhteislipputuotteilla, joita voi ostaa Waltti-sovelluksen kautta.

Uuden lippuyhteistyön myötä entistä sujuvammat matkaketjut esimerkiksi töihin tai naapurikaupungin tapahtumiin ovat mahdollisia. Lippuyhteistyö toteutetaan Liikenne- ja viestintäministeriön junapilottiin liitettynä kokeiluna yhteistyössä Kymenlaakson liiton, Kotkan ja Kouvolan kaupunkien, VR:n ja TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n (Waltti) kesken. Yhteistyö on jatkoa Kymenlaakson junapilotin myötä tehdyille junaliikenteen aikataulu-uudistuksille.

”Kymenlaakson paikallisbusseja ja junaliikennettä yhdistävä lippu on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Voit ostaa esimerkiksi 7 euron kertalipun, joka oikeuttaa matkustamaan kaupunkien välisen junamatkan sekä käyttämään paikallisliikenteen busseja molemmissa kaupungeissa kaikilla vyöhykkeillä. Yhteislippu tarkistetaan bussissa kuljettajan ja junassa konduktöörin toimesta. Mobiililipun ostamista varten pitää ladata maksuton Waltti Mobiili -sovellus”, kertoo yhteistyöstä VR:llä vastaava Panu Korhonen.

Kokeilu lähtee liikkeelle alkuvaiheessa aikuisen kerta- ja kausilipuilla. Muiden asiakasryhmien lipputuotteet on tarkoitus saada myyntiin myöhemmin. Erityisryhmien lippuja on samanaikaisesti yhä saatavilla tuttujen myyntikanavien kautta. Lippuyhteistyön tarkemmat lippuvaihtoehdot ja hinnat löytyvät Waltti-mobiilista, Kouvolan joukkoliikennesivuilta, Kotkan joukkoliikennesivuilta ja VR:n sivuilta.

Esimerkkejä lippuvaihtoehdoista ja hinnoista:

Molempien kaupunkien lippu

• Oikeuttaa matkustamaan kaupunkien välisen junamatkan sekä käyttämään paikallisliikenteen busseja molemmissa kaupungeissa valitsemillasi vyöhykkeillä
  • Kertalipun hinta 7 € (voimassa 2 h), kausilippu 120 € (30 vrk)

Paikallisliikenne + kaupungin sisäinen junamatka

• Kouvolan vyöhykkeillä A–B: kertalippu 5 € (voimassa 2h), kausilippu 55 € (30 vrk)
  • Kotkan seudun vyöhykkeillä A ja B: kertalippu 5 € (2 h), kausilippu 65 € (30 vrk)
  • Kotkan seudun vyöhykkeillä C ja D: kertalippu 7 € (2h), kausilippu 65 €  (30 vrk)

”Eri toimijoiden välinen yhteistyö ja tahtotila yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi on ollut erinomaista”, kertoo yhteistyöprojektista Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva. ”Yhteisellä lipputuotteella on luotu aito mahdollisuus hyödyntää matkaketjuja eli esimerkiksi matkustaa bussilla Kouvolassa matkakeskukseen, vaihtaa junaan ja junamatkan jälkeen Kotkassa jatkaa vielä bussissa matkaa samalla lipulla eteenpäin. Moni ei ole välttämättä tullut ajatelleeksi, että meillä on Kouvolassa mahdollisuus liikkua myös kunnan sisäisesti junalla. Korian, Myllykosken ja Inkeroisten seisakkeet palvelevat tuhansia asukkaita. Toivomme, että kouvolalaiset ja kymenlaaksolaiset hyödyntävät Suomenkin mittakaavassa uudenlaista lipputuotetta aktiivisesti”, Portaankorva jatkaa.

“Lippuyhteistyön aloitus ajoittuu Euroopan laajuiselle liikkujan viikolle 16–22.9, jonka teemana on kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen edistäminen. Tiistaina 22.9 vietetään auton vapaapäivää, jolloin kannattaa tutustua uuteen lipputuotteeseen. Maakunnassa on ollut pitkään yhteinen tahtotila tälle ja kokeilu voi toimia mallina myös laajemmin”, sanoo suunnittelujohtaja Frank Hering Kymenlaakson liitosta.

Liityntäliikenteessä matkaketjua voi jatkaa käyttämällä kaupunkipyöriä, joita löydät Kotkasta, Kouvolasta ja Haminasta. Lisätietoja kaupunkipyöristä löydät täältä.

Lisätietoja:

Kouvolan kaupunki:
Kehitysjohtaja Petteri Portaankorva, 020 615 1287, petteri.portaankorva(at)kouvola.fi

Kotkan kaupunki:
Kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen, 040 076 0284