Konttijunayhteys Kiinaan vakiintunut

Puolitoista vuotta sitten avautunut Uusi Silkkitie eli konttijunayhteys Kouvolasta Kiinaan vetää hyvin. Vain 14 päivää kestävä kuljetus Xi’aniin kiinnostaa.

Kouvolasta lähtee 41 konttia Kiinaan viikoittain. Konttijunan lastauksesta ja huolinnasta vastaa Kouvolan Cargo Handling Oy.

Railgate Finlandin markkinointikuva maailman kartasta, jossa näkyy raideyhteys Kouvolasta Kiinaan

– Kiinan kuljetuksille on ollut kysyntää heti reitin avautumisesta lähtien, sanoo toimitusjohtaja Jussi Toikka. Yleensä junassa on täysiä kontteja yhdelle asiakkaalle, pääasiassa metsäteollisuuden tuotteita tai isoja projektilastauksia. Mutta kiinnostusta on pienempiinkin eriin.
– Teemme koetoimituksia monelle asiakkaalle ja meillä on valmiudet lisätä konttijunakapasiteettia tarpeen mukaan. Pystymme toimimaan joustavasti asiakkaan tarpeen mukaan ja kuljettamaan myös painavia yksiköitä, Toikka korostaa.

Kouvolan valtteja sijainti ja joustavuus

Kouvolan Cargo Handlingilla on vahvaa osaamista rautatielogistiikasta ja Venäjästä. Sitä hyödynnetään nyt Kiinan kuljetuksissa.

– Systeemit on olemassa, matka vain piteni, Toikka nauraa.

Hän korostaakin Kouvolan osaamista nimenomaan Venäjän liikenteessä.
– Talouspakotteet ja ruplan kurssi ovat vaikuttaneet Venäjän kuljetusten määrään viime vuosina. Meillä on kuitenkin edelleen kielitaitoisia ammattilaisia, jotka hallitsevat Venäjän liikenteen koukerot. Pystymme vastaamaan kysynnän kasvuun, mikäli pakotteita lievennetään, hän sanoo.

Hän uskoo logistiikan tuovan aidosti mahdollisuuksia Kouvolalle. Tuonnin vahvistuminen Kiinasta toisi alueen toimijoille uusia avauksia vaikkapa välivarastoinnin ja jakelukuljetusten suhteen.

– Kouvolan sijainti on erinomainen ja täällä pystytään toimimaan nopeasti ja joustavasti esimerkiksi isoihin satamiin verrattuna, Toikka summaa.

Cargo Handlingin toimitusjohtaja Jussi Toikka ja markkinointipäällikkö Anu Kujansuu
Kouvolan Cargo Handlingin toimitusjohtaja Jussi Toikka sekä markkinointijohtaja Anu Kujansuu ovat tyytyväisiä Kiinan konttijunan alkutaipaleeseen.

Konttijunakuljetukset

  • Konttijunakuljetukset Kouvolan ja Kiinan Xi`anin välillä alkoivat nykyiseltä terminaalialueelta marraskuussa 2017. Kouvolasta lähtee konttijuna kerran viikossa ja matka kestää noin 14 vuorokautta. Reitti Aasian ja Euroopan välillä solmukohtanaan Kouvola on saanut nimen Railgate Finland.
  • Parhaillaan Kouvolan logistiikka-alueelle Kullasvaaraan rakennetaan rautatie- ja maantieterminaalia (Kouvola RRT), johon tulee 1100 metriä pitkät kuormausraiteet. Termnaalissa voidaan yhdistää eri kuljetusmuotoja ja käsitellä yli kilometrin pituisia konttijunia kokonaisena. Terminaalin arvoitu käyttöönottovuosi on 2023.
  • Tulevaisuudessa Kouvola RRT tarjoaa konttiliikenteelle kilpailukykyisen kuljetuskäytävän Aasiasta Eurooppaan raiteilla jopa 1100 metrin junille.
  • Kouvola RRT on osa Euroopan liikenteen ydinverkon kehittämistä.
  • Kouvolan rautatie- ja maantieliikenneterminaali on Euroopan liikenteen ydinverkolla merkittävyydeltään rinnasteinen Suomen suurimpien satamien ja lentokenttien kanssa.
  • Kouvola on Euroopan ydinverkossa ainoa rautatieterminaali ja sillä on EU:n TEN-T-status.

Lisätietoa: 

kouvola.fi/rrt
kinno.fi
Kouvolan Cargo Handling

Sivun alkuun