Ohjauskeskus säilyy Kouvolassa toistaiseksi ─ Lopullinen päätös asiassa tehdään loppukesän aikana

Kouvolan ratapiha

Fintraffic jatkaa raideliikenteenohjauksen toimintamallin kehittämistä. Yhtiö valmistelee Kouvolan alueen aseman vahvistamista rautateiden digitalisaatioon liittyvien järjestelmien kehittämisessä ja testauksessa. Kouvola pitää tärkeänä sitä, että kaupunkia halutaan vahvistaa rautatieliikenteen osaamiskeskittymänä.

Raideliikenteen ohjauskeskus ja sen työpaikat säilyvät Kouvolassa toistaiseksi. Fintraffic kertoi ohjauskeskusten yhdistymissuunnitelmista tiistaina.

Ennen lopullisten päätösten tekemistä Fintraffic tarkentaa muun muassa toimitilasuunnitelmiaan. Lisäksi yhtiö valmistelee Kouvolan alueen aseman vahvistamista rautateiden digitalisaatioon liittyvien järjestelmien kehittämisessä ja testauksessa.

─ On erittäin tärkeää, että valtionomistamissa yhtiöissä huolehditaan siitä, että toimintaa kehitetään ympäri Suomen. Tästä on hyvä esimerkki digiradan ympärille suunnitteilla oleva uusi osaamiskeskus Kouvolaan, kansanedustaja ja Kouvolan kaupunginvaltuutettu Paula Werning sanoo.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka korostaa Kouvolan edistävän kevään aikana ohjauskeskukseen liittyvää jatkovalmistelua Fintrafficin kanssa.

─ Kouvolaa halutaan vahvistaa rautatieliikenteen osaamiskeskittymänä, mikä tuo toteutuessaan kaupunkiin lisää asiantuntijatyöpaikkoja. Pyrimme edelleen ohjauskeskuksen säilymiseen Kouvolassa, mutta haluamme käydä keskustelua myös uudesta osaamiskeskuksesta, Toikka sanoo.

Fintraffic aikoo vahvistaa toimintaansa Kouvolassa

Fintrafficin suunnitelmana on tukea Kouvolan alueen vahvistumista rautatieliikenteen osaamiskeskittymänä. Yhtiöllä on ohjauskeskustoiminnan lisäksi alueella jo tällä hetkellä asiantuntija- ja kehitystehtäviin liittyvää toimintaa.

Yhtiön tavoitteena on vahvistaa entisestään toimintaansa Kouvolassa seuraavilla osa-alueilla:

  • Rautateiden digitalisaatioon liittyvässä järjestelmien kehittämisessä ja testauksessa (edellytyksenä Digirata-hankkeen eteneminen ja rahoituksen varmistaminen).
  • Alueellisissa suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä.

Fintraffic huomauttaa tiedotteessaan, että operatiiviseen työhön liittyvät toiminnalliset sekä turvallisuuteen ja toimintavarmuuteen liittyvät syyt puoltavat operatiivisen työn tuottamista yhdistetyssä ohjauskeskuksessa.

─ Ymmärrän hyvin yhtiön toiminnan tehostamistarpeet, mutta on tärkeää tarkastella tätä asiaa suurempana kokonaisuutena. Pidänkin tärkeänä, että yhtiö jatkaa raideliikenneohjauksen rakenteen ja toimintamallin kehittämistä, Werning sanoo.

Yhtiön tavoitteena on tehdä kokonaisuuteen liittyvät päätökset loppukesän aikana.

Lisätiedot:

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka, 0206153100

Kansanedustaja, Kouvolan kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja Paula Werning, 0206159227

Sivun alkuun