Rohe suunnittelee LNG-tankkausasemaa Teholaan

Ilmakuva Teholan logistiikka-alueesta.

Rohe Solutions Oy suunnittelee kaasun tankkausaseman rakentamista Kouvolaan. Se on varannut sitä varten Teholan alueelta 6 769 m2 tontin (Tehontie 18a). Päätös tontin varaamisesta merkitään tiedoksi teknisen lautakunnan kokouksessa 28.6.2022.

Rohen suunnitteilla olevan tankkausaseman on tarkoitus palvella niin ammattiliikennettä kuin yksityisautoilijoita. Toteutuessaan asema tarjoaa nesteytettyä kaasua raskaalle liikenteelle ja paineistettua kaasua hyötyajoneuvoille sekä henkilöautoille.

Teholan sijainti erinomainen

Rohe Solutionsin toimitusjohtaja Sanna Kokkonen pitää Teholan sijaintia logistisesti hyvänä paikkana sijoittua. –Teholan alueelle on keskittynyt logistiikkatoimintoja ja alueelle sijoittuva tontti tarjoaa kaasun tankkausasemalle houkuttelevan sijainnin hyvien liikenneyhteyksien varrella. Uskon, että Teholaan sijoittuva tankkausasema tukee parhaiten Kouvolan ja koko Kymenlaakson alueen liikenteen siirtymää uusiutuviin polttoaineisiin, hän painottaa.

Kouvolan kaupunki investoi merkittävästi Teholan alueen logistiikkainfraan rakentamalla alueelle rautatie- ja maantieterminaalia (RRT) sekä lisäämällä koko alueen tonttitarjontaa. Alueen tonttitarjonta löytyy uudesta reaaliaikaisesta karttapalvelusta.

Kouvola RRT ja sen yhteyteen tulevaisuudessa rakentuva tuotannollinen toiminta lisäävät entisestään myös kumipyöräliikennettä Teholan logistiikka-alueella. Vaihtoehtoisten, uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden saatavuus alueella on edellytys raskaan liikenteen vihreälle siirtymälle, ja LNG-tankkausmahdollisuus on ensimmäinen askel tällä tiellä.

– LNG-tankkausasema on konkreettinen esimerkki Kouvolan sekä Kymenlaakson logistiikan systemaattisesta kehityksestä. Se myös mahdollistaa paikallisille toimijoille vihreiden kuljetusmuotojen kehittämisen, korostaa Kouvola RRT –hankkeen projektipäällikkö Tero Valtonen.

Lisätiedot:
Kaupungingeodeetti Sami Suoknuuti, puh. 020 615 5436, sami.suoknuuti(at)kouvola.fi
RRT-projektipäällikkö Tero Valtonen, puh. 020 615 8086, tero.valtonen(atkouvola.fi
Viranhaltijapäätös tonttivarauksesta
Rohe Solutions Oy: toimitusjohtaja Sanna Kokkonen, p. 040 765 2606, sanna.kokkonen(at)rohe.fi

Kouvolan kaupunki investoi logistiikkaan ja rautatielogistiikkaan rakentamalla puitteita ja infrastruktuuria yrityksille Teholaan sekä kehittämällä logistiikka-alueen tonttitarjontaa. Suomen ainoan Euroopan liikenteen TEN-T ydinverkolle sijoittuvan rautatie- ja maantieterminaalin (Kouvola RRT) palvelutaso nostetaan vastaamaan EU:n tavoitteita. Toimintaa operoi Kouvolan kaupungin omistama hallinnointiyhtiö Railgate Finland satamayhtiön tavoin. Terminaali valmistuu tänä vuonna ja otetaan käyttöön vuoden 2023 alussa.