Aurinkovoimala suunnitteilla Valkealaan

Rivi mustia aurinkopaneeleita ilmasta käsin kuvattuna.

Ilmatar Solar Development Oy hakee Kouvolan kaupungilta suunnittelutarveratkaisua ja rakennuslupaa aurinkovoimalalle, joka sijaitsee Valkealassa, noin 20 kilometriä Kouvolan keskustasta koilliseen. Hanke on nimetty Hatin aurinkovoimahankkeeksi.

Suunniteltu aurinkosähkön tuotantoalue koostuu neljästä erillisestä alueesta, joiden yhteenlaskettu koko on noin 67 hehtaaria. Toteutuessaan aurinkovoimaloiden vuotuinen sähköntuotanto olisi noin 70GWh.

Hankkeen mahdollistaa yksityisen maanomistajan kanssa tehty maanvuokrasopimus. Alueen asukkaille ja maanomistajille on järjestetty infotilaisuus hankkeesta elokuussa 2023. Tehtyjen selvitysten ja saadun palautteen perusteella suunnittelualuetta on syksyn aikana tarkennettu ja aluerajauksia tehty. Nykyisen suunnittelualueen on todettu soveltuvan aurinkovoimalle erittäin hyvin.

Rakentaminen voi alkaa vuonna 2025

Päätöksen Hatin aurinkovoimahankkeen suunnittelutarveratkaisusta tekee Kouvolan kaupungin teknisen lautakunnan lupajaosto. Hakemuksen vireilläoloaikana Kouvolan kaupunki kuulee hankkeesta naapureita ja hakee lausunnot eri viranomaisilta. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025.

– Tämä on hieno avaus aurinkovoimaloiden saamiseksi Kouvolaan. Kaupunkistrategiamme mukaisesti haluamme edistää uusiutuvan energian käyttöä kohti hiilineutraalia kaupunkia. Näillä hankkeilla on merkittäviä elinvoimavaikutuksia ja uusiutuva energia on edellytys tulevaisuuden teollisten investointien saamiseksi Kouvolaan, sanoo kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Lue koko tiedote Kouvola Innovationin verkkosivuilta