”Verla vetää luonnostaan puoleensa”

"Lapset ovat juurtuneet tänne. He käyvät Jaalassa koulua, ja heillä on omat kaverit. Onneksi Verlassakin asuu meidän lisäksemme muutama lapsiperhe, jotta lapsilla on ystäviä lähellä.", Riina Liski sanoo.

”Muutimme Tammelasta Verlaan ihan entisöintikohteen perässä. Eli olemme entisöineet vanhan kyläkoulun Verlassa. Pyöritämme siinä retriittikotia. Sen lisäksi teen joogaopettajan ja liikunnan opettajan töitä. Tulimme Kouvolaan tunnustelemaan, minkälaista täällä olisi asua ja toteuttaa unelmia. Minun unelmanani on ollut perustaa joogasali ja retriittikoti.”, Riina Liski, 37, kertoo.

”Mieheni sukujuuret ovat Verlassa. Vietimme vapaa-aikaa Verlassa ja lähdimme lenkille. Muistan, että räntää vihmoi, kun huomasin metsän keskellä pilkottavan vanhan, ison, valkoisen ränsistyneen talon. Mieheni tiesi, että se on vanha kyläkoulu. Ihastuin paikkaan saman tien. Keräsin hetken rohkeutta ennen kuin kävin jättämässä talon oveen lapun, jossa kerroin olevani kiinnostunut, jos talo ikinä koskaan tulee myyntiin. Meihin otettiin yhteyttä ja tässä me nyt olemme kuusi vuotta myöhemmin.

Ja onhan tuo koko kylä älyttömän kaunis ja rauhoittava paikka. Maailmanperintökohde. Todella kaunis luonto. Verla vetää luonnostaan puoleensa. Meillä on täällä ihanan vireä kyläyhdistys. Ylläpidämme hyvää kylätunnelmaa ja teemme kaikenlaista yhdessä. Viimeksi paistoimme yhdessä lettuja ja vohveleita. Verlassa asuu paljon luontoa ja puutarhaa rakastavia ihmisiä. Minäkin haluaisin laajentaa puutarhaamme ja kasvattaa enemmän leikkokukkia pihallamme. Ehkä tulevaisuudessa meillä on myös enemmän eläimiä. Nyt meillä asustaa lampaita, hevonen ja kissa. Ja olisihan se ihanaa, että retriittikoti laajenisi jokus hyvinvointikeskukseksi ja tänne tulisi ihmisiä kauempaakin, vaikkapa ulkomailta asti.

Kouvola on keskeisellä sijainnilla. Täältä on hyvät kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin ja etätyö mahdollistaa täällä asumisen, vaikka tekisinkin muualle töitä. Lapset ovat juurtuneet tänne. He käyvät Jaalassa koulua, ja heillä on omat kaverit. Onneksi Verlassakin asuu meidän lisäksemme muutama lapsiperhe, jotta lapsilla on ystäviä lähellä. Vaikka isossa talossa on paljon työtä ja tehtävää, kaikki on sen arvoista. Se on meidän perheemme ja yrityksemme koti.”