”On kamalan ihanaa tehdä oman perheen kanssa töitä”

Siskokset Sarianne ja Eveliina Solio haluavat avata heille rakkaan kesänviettopaikan ovet myös muille. Molemmat ovat paluumuuttajia Kouvolaan. Heidän mielestään Kouvolassa vetää puoleensa elämän helppous.

”Asuin kuusi vuotta Kanadassa, mutta palasin takaisin kotiin Kouvolaan tänä keväänä. Yksi suuri syy paluuseeni oli, että haluan auttaa siskoani Sariannea viemään lapsuutemme kesäpaikkaa Rosavillaa eteenpäin”, Eveliina Solio, 28, kertoo.

”Myös minä olen paluumuuttaja. Olen asunut Jyväskylässä, Joensuussa, Keravalla ja Helsingissä, mutta halusin palata lähemmäs perhettä ja sukulaisia. Kouvolassa on tietty elämän helppous, kun kaikki on lähellä niin kaupungin vilinä kuin luonnon rauha, Sarianne Solio, 32, kertoo.

”Olen töissä äitini yrityksessä kukkatalo Rosariumissa. Sen lisäksi pyöritän kukka- ja juhlatila Rosavillaa Valkealassa yhdessä siskojeni kanssa. Valokuvaan myös jonkin verran. Lisäksi minulla on eräs kirjaprojekti käynnissä. Olen perinyt äidiltäni arvostuksen visuaalisuuteen ja kauniisiin asioihin. Meillä on ollut aina kotona tuoreita kukkia ja oksia maljakoissa. Aloin auttamaan äitiäni kukkakaupalla jo ihan pienenä tyttönä. Sitten työ vain imaisi mukanaan. Kimppujen sidonta on omanlaista toiminnallista mindfulnessia. Arvostan myös sitä, kuin kukkien ja kasvien parissa oppii lukemaan niitä ja oma luontoyhteys kasvaa”, Sarianne kertoo.

”Minun juureni ovat vahvasti täällä. Rosavilla on minulle rakas paikka. Olemme viettäneet siellä kesät, juosseet nakuina pellolla ja syöneet jäätelöä saunan rappusilla. On ihanaa avata sen ovet myös muille nautittavaksi. Ja mikä parasta myös kanadalainen mieheni on kotiutunut hyvin tänne. Hän rakastaa saunomista ja hän haluaa oppia vaariltamme savusaunan lämmittämisen salat”, Eveliina kertoo.

”Isovanhempiemme kotona Karhulanjärven rannalla on aivan ihana emännänkeittiö, jossa aion aloittaa catering-toiminnan. Olen jo valloittanut heidän kotinsa takkahuoneen, jonne vein ensimmäisenä ompelukoneeni. Haluan myös ommella kauniita mekkoja kierrätyskankaista. Olen opetellut tekniikan, jossa kangasta leikataan niin, ettei mitään jää yli. Mekon kankaaksi käy vaikkapa vanhat verhot tai sohvanpäällinen. Rakennamme parhaillaan pientä putiikkia mekoilleni Rosavillan kylkeen”, Eveliina sanoo.

”On kamalan ihanaa tehdä oman perheen kanssa töitä. Välillä käymme tiukkoja keskusteluja, mutta on ihanaa, että voit luottaa niin vahvasti työkavereihesi. Sillä kukaan ei ole niin vahvana tukena ja turvana kuin oma sisko. Meitä siskoja on neljä, joten olemme toistemme tukipilareita”, Eveliina täsmentää.

”Kun tekee oman perheensä kanssa töitä, voi sanoa mieltä painavista asioista todella suoraan. Välit eivät mene siitä poikki. On vain löydettävä tasapaino. Meillä jokaisella siskoksella on omat vahvuutemme ja täydennämme toisiamme”, Sarianne täydentää.

”Valkealaan kannattaa suunnata Repoveden kansallispuiston lisäksi ihan jo sen takia, että täällä on paljon järviä, koskia, vanhaa puustoa ja auringonkukkapeltoja. Etenkin Karhulanjärven alue on kaunis. Järven ympäri pääsee pyöräilemään”, Sarianne ja Eveliina kertovat.

”Toivon, että tulevaisuudessa ehtisin kuvata enemmän luontoa ja kukkia. Ja tietysti toivon, että Rosavilla säilyy myös meidän perheen tuleville lapsille”, Sarianne sanoo.