Aktiivisuusrannekkeet saavat vipinää koululaisten kinttuihin

Kouvolan kouluissa hyödynnetään aktiivisuusrannekkeita lasten ja nuorten aktiivisuuden seurannassa. Rannekkeiden käytöstä on kertynyt hyviä kokemuksia kahden vuoden ajalta. Kouvolan tapa liikuttaa lapsia on kerännyt huomiota valtakunnan laajuisesti.

Kouvolan kouluissa tehdään hartiavoimin menestyksekästä työtä lasten ja nuorten liikkumisen edistämiseksi. Kaupunki haluaa määrätietoisesti liikuttaa lapsia aina vauvoista koululaisiin ja opiskelijoihin saakka. Lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin tukeminen on osa Kouvolan kuntastrategiaa 2019-2030.

Yksi mielenkiintoisista tavoista pyrkiä lisäämään lasten ja nuorten aktiivisuutta ovat Liikkuva koulu -hankerahalla hankitut 50 aktiivisuusranneketta, jotka ovat kaikkien Kouvolan koulujen käytössä. Yhteiskäytössä olevien rannekkeiden lisäksi joihinkin isoihin ylä- ja yhtenäiskouluihin on hankittu omia koulukohtaisia rannekkeita hankerahalla.

Mittarit ovat mahdollistaneet tarkemman datan keräämisen lasten liikkumisesta. Ne mittaavat käyttäjänsä askeleita, sykettä, fyysistä aktiivisuutta, unta ja palautumista. Yhteisiä aktiivisuusrannekkeita on hyödynnetty tähän mennessä noin 20 luokassa ympäri Kouvolan.

– Mittareiden tuottamilla tuloksilla on paremmin pystytty analysoimaan muun muassa sitä, mihin kohtaan päivästä koululaisten liikunnallinen aktiivisuus keskittyy ja saavatko lapset tarpeeksi lepoa. Koulupäivän aikana liikuntaa saattoi olla paljon, mutta illalla liikkuminen jäi vähäiseksi. Tämä on antanut oivalluksen hetkiä niin lapsille, huoltajille kuin opettajille, kertoo rehtori Antti Lautala Kaunisnurmen koulusta.

Idea mittareihin Kouvolasta

Aktiivisuusmittareiden hyödyntäminen koululaisten aktiivisuuden mittaamisessa on alun perin kouvolalainen idea.  Idea syntyi THL:n kouluterveyskyselyn ja 5. ja 8. luokkalaisille koululaisille toteutettavien MOVE!-mittausten heikentyneiden tulosten aiheuttaman huolen pohjalta. 

– Kouvolan moniammatillinen ja laaja-alainen työ lasten liikuttamiseksi on kerännyt valtakunnallista huomiota, minkä ansiosta Kouvolaa on pyydetty esittelemään omaa MOVE!-toimintamalliaan eripuolille Suomea. Rannekkeita on kokeiltu muutamissa muissakin kaupungeissa, kertoo rehtori Antti Lautala Kaunisnurmen koulusta.

Aktiivisuusrannekkeita voi hyödyntää monin tavoin opetuksessa

Vaikka pääasiallisesti aktiivisuusmittarit on ajateltu isompien oppilaiden aktiivisuuden mittaamiseksi, Kaunisnurmen koulun ensimmäisen luokan opettaja Maiju Laurila sai Liikkuva -koulu koulutuksessa idean kokeilla aktiivisuusrannekkeiden hyödyntämistä pienillä oppilailla. Viikon kokeilu osoitti, että kelloja voi hyödyntää opetuksessa monin tavoin myös ekaluokkalaisten kanssa.

– Olemme seuranneet luokan yhteistä aktiivisuutta ja kuljettuja kilometrejä, tehneet rentoutusharjoituksia laskeaksemme sykettä ja hyppineet tasajalkaa saadaksemme sykkeen vuorostaan nousemaan. Pienille oppilaille kelloa on voinut hyödyntää sujuvasti myös kellonaikojen opetteluun. Sain viikon aikana kuulla hyvin monta tarinaa oppilailta siitä, mitä he ovat tehneet nostaakseen omaa aktiivisuuttaan, Laurila kertoo kokeilustaan.

Lisätietoja:

Antti Lautala
rehtori, Kaunisnurmen koulu
antti.lautala@kouvola.fi
p. 020 615 8425