Kouvolan elintarvikevalvonta toteutti keväällä 2025 jatkoprojektin, joka liittyi vuoden 2024 projektiin Oiva-raporttien esilläpidosta. Kouvolan alueen elintarvikehuoneistojen Oiva-raportin näkyvyydessä internetsivuilla ja virtuaalisissa myyntikanavissa on yhä merkittäviä puutteita.
Kouvolan kaupungin elintarvikevalvonta toteutti kevään 2025 aikana jatkoprojektin Oiva- raportin esilläpitoon liittyen. Projekti oli yksi Kouvolan elintarvikevalvonnan toteuttamasta elintarviketoimijoiden ohjaus- ja neuvontakäyntien kokonaisuudesta. Ohjaus- ja neuvontakäynnit sisältyvät toimijoilta perittävään valvonnan perusmaksuun. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin toimijat noudattavat lakisääteistä velvoitetta julkaista Oiva-raportti internetsivuillaan, myyntialustoilla ja myyntisovelluksissa eli virtuaalisissa myyntikanavissa.
Projekti toteutettiin tammi-toukokuun aikana, jolloin tarkasteltiin 38:n Kouvolan alueen elintarviketoimijan Oiva-raportin esilläpitoa heidän internetsivuillaan, myyntilalustoilla ja myyntisovelluksissa. Projektissa keskityttiin toimijoihin, joilla oli vuoden 2024 aikana tai aiemmin todettu puutteita Oiva-raportin esilläpidossa. Kohteet olivat toiminnoiltaan erilaisia, mukana oli mm. ravintola- ja kahvilatoimintaa, elintarvikkeiden vähittäismyyntiä, leipomotoimintaa, grilli- ja pikaruokatoimintaa sekä laitoskeittiötoimintaa.
Tarkastuksen jälkeen lähetettiin sähköpostiviesti niille toimijoille, joiden toiminnassa havaittiin puutteita. Heille kerrottiin havaituista puutteista sekä neuvottiin, kuinka Oiva-raportti tulee olla esillä internetsivuilla ja ohjeistettiin lisäämään Oiva-raportti kaikille toimijan käytössä oleville myyntikanaville. Myös vuoden 2024 projektissa mukana olleisiin kohteisiin oltiin uudestaan yhteydessä, jos Oiva-raportin esilläpidossa internetsivuilla ja myyntikanavilla havaittiin edelleen puutteita.
Oiva-raportin esilläpito internetsivuilla – linkitys puuttui yli puolelta
Projektissa mukana olleista 31 toimijalla oli omat internetsivut. Näiden toimijoiden internetsivuilta löytyi linkki Oiva-raporttiin vain kolmanneksella (12 toimijaa). Näistä kuudella toimijalla oli Oiva-raportti selkeästi esillä internetsivuston etusivulla. Lopuilla kuudella toimijalla se oli sijoitettu jollekin alasivulle. Kaikilla 12 toimijalla raportti oli oikeaoppisesti uusin.
Vuoden 2024 projektissa mukana olleista 35 toimijasta kahdeksalla havaittiin edelleen puutteita Oiva-raportin esilläpidossa internetsivuilla. Useimmilla näistä toimijoista raportti ei ollut lainkaan nähtävillä, ja osassa se oli sijoitettu muualle kuin internetsivuston etusivulle.
Oiva-raportin esilläpidossa myyntikanavilla ja -sovelluksissa paljon puutteita
Projektissa mukana olleista elintarvikehuoneistoista 29 %:lla (11 toimijaa) oli käytössään erilaisia elintarvikkeiden myyntikanavia. Oiva-raportti oli huonosti löydettävissä toimijoiden omilta myyntikanavilta tai -sovelluksista. Kahdella vuoden 2024 projektin toimijalla ei ollut edelleenkään Oiva-raporttia esillä heidän omissa mobiilimyyntisovelluksissansa.
- Toimijoiden omia myyntialustoja (verkkokauppoja ja mobiilisovelluksia)
- verkkokauppoja oli käytössä seitsemällä toimijalla. Näistä vain yhdellä toimijalla oli Oiva-raportti esillä.
- mobiilisovelluksia oli käytössä seitsemällä toimijalla. Näistä vain yhdellä toimijalla oli Oiva-raportti esillä.
- Toisen yrityksen hallinnoimia ja tarjoamia myyntialustoja (verkkokauppoja ja mobiilisovelluksia) oli käytössä 7 toimijalla.
- Neljällä toimijalla oli käytössä verkkokauppa, josta oli linkki Oiva-raportteihin internetsivuston alapalkissa.
- Kolmella toimijalla oli mobiilisovellukset, joista ei linkkejä Oiva-raportteihin löytynyt.
- Virtuaalikeittiö oli käytössä yhdellä projektissa mukana olleista toimijoista. Oiva-raportti ei ollut löydettävissä tämän tilaussivustolta. Virtuaalikeittiöillä ei ole yleensä Oiva-raporttia saatavilla tai se on vaikeasti löydettävissä, sillä ne eivät ole rekisteröityneet virtuaalikeittiön nimellä elintarvikevalvontaviranomaiselle, eikä niiden nimi siten esiinny Oiva-raportilla.
- Sosiaalisen median kanavia, kuten Facebook- ja Instagram- tilit, olivat 33 yrityksellä. Näitä yritykset käyttivät markkinoinnin tehostamiseen ei ns. myyntialustoina. Mikäli niiden kautta myytäisiin elintarvikkeita, tulisi myös siellä olla Oiva-raportti.
Toimijoita, joilta puuttui Oiva-raportin linkitys myyntikanavilta tai -sovelluksista, ohjeistettiin laittamaan asia kuntoon tai olemaan yhteydessä myyntialustan haltijaan asian kuntoon saattamiseksi.
Oiva-raportin esilläpidon vaatimukset
- Viimeisin Oiva-raportti tulee olla asiakkaiden nähtävillä sekä huoneistossa että internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla.
- Oiva-raportti tulee olla esillä niin, että kuluttaja voi nähdä ja lukea sen ennen ostopäätöstään.
- Internetsivuilla Oiva-raportti tai linkki siihen tulee olla helposti havaittavissa avaussivulla.
- Myyntikanavina käytettävillä somekanavilla ja mobiilisovelluksissa Oiva-raportin on myös oltava helposti havaittavasti.
- Kuluttaja havaitsee internetsivuilta linkin Oiva-raporttiin helposti esim. Oiva-tekstilogosta tai vanhasta Oiva-sinettilogosta. Mikäli yrityksen markkinointiin hyödynnetään Oiva-hymiötä tai Oiva-sinettilogoa, ei niiden käyttäminen saa johtaa kuluttajaa harhaan.
- Puhelinmyynnissä riittää, että Oiva-raportin tiedot kerrotaan kuluttajalle suullisesti niitä pyydettäessä.
Mikä on Oiva-raportti?
- Oiva-raportin avulla kuluttaja saa tietoa elintarvikealan toimijoiden valvontatuloksista. Oiva-raportin ulkoasu muuttui marraskuussa 2024. Oiva-raportit muuttuvat uusiksi sitä mukaa, kun tarkastuksia tehdään.
- Oiva-raportissa käytetään neljää hymiötä arvioimaan tarkastuksen tuloksia.
- Oiva-raportin kokonaisarvosana muodostuu aina huonoimman saadun arvosanan perusteella.
- Pitämällä Oiva-raportti asianmukaisesti esillä vältetään asiakkaan harhaan johtamista.
- Terveystarkastajat tarkastavat Oiva-raportin esilläpitoa tekemillään Oiva-tarkastuksilla.
Lisätietoja:
Saija Lassila, Vastaava terveystarkastaja, puh. 020 615 5519, saija.lassila@kouvola.fi