Projektipäällikkö Tero Valtonen tuo kansainvälistä logistiikkaosaamista Kouvola RRT:hen

Projektipäällikkö Tero Valtonen RRT-työmaalla

Voidaan sanoa, että kouvolalainen Tero Valtonen, 52, on nähnyt maailmaa. Englannissa logistiikasta korkeakoulututkinnon suorittanut, Briteissä ja Espanjassa 35 vuotta työskennellyt Valtonen toi kesäkuun alussa osaamisensa Kouvola RRT:n hyödynnettäväksi. Kouvolaan Valtonen tuli Barcelonasta, missä hän työskenteli merilogistiikan parissa ruotsalaisen Erik Thun Ab:n välimeren toiminnoista vastaavana.

Railgate Finland -konsepti houkutteli kouvolalaisen takaisin kotimaahan

– On hienoa palata kotikaupunkiin toteuttamaan Suomen hienointa ja nykyaikaisinta rautatielogistiikan keskusta. Kouvolalaisena olen tietysti seurannut RR-intermodaaliterminaalin etenemistä ja kun mahdollisuus avautui, päätin heti hakea projektipäällikön paikkaa. Uskon, että aiemmasta kokemuksestani on runsaasti hyötyä Euroopan ehkä moderneimman intermodaaliterminaalin ja sen ympärille rakennettavan logistiikkakeskittymän toteuttamisessa.

Projektipäällikön laajaan tehtävänkuvaan kuuluu Railgate Finland -logistiikkakeskuksen osahankkeiden koordinointi ja Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin sekä terminaalin läheisyydessä olevien logistiikkatonttien edistäminen ja markkinointi. Tehtäviin kuuluu myös koko logistiikkakeskuksen toiminnan kehittäminen ja tiivis yritysyhteistyö logistiikkasektorin kanssa.

Suomi ei ole byrokratian luvattu maa

Tero Valtonen on innostunut päästessään toteuttamaan kansainvälisestikin merkittävää hanketta Kouvolassa. Ensimmäiset kokemukset ovat olleet myönteisiä.

– Byrokratian määrä ja hierarkkisuus on Espanjassa aivan toista luokkaa kuin Suomessa. Espanjassa useimmat asiat hoidetaan edelleen paperilla ja monen hallintoportaan kautta, vaikka toiminta on monin paikoin hyvin modernia. Mutta täytyy sanoa, että byrokraattiseksikin haukutussa Suomessa asiat hoituvat jouhevasti, Valtonen toteaa.

Projektipäällikkö on jo päässyt hyvään vauhtiin yritysten tapaamisessa ja kontaktien luomisessa sidosryhmiin.

– Olen tavannut kiinnostuneita tahoja ja luon uusia yhteyksiä jatkuvasti. Uskon myös, että laajasta kansainvälisestä verkostostani tulee olemaan työssäni hyötyä, Tero Valtonen tuumii.

Rautatielogistiikalla lupaavat näkymät

Koronaviruksen maailmanlaajuiset vaikutukset eivät ulotu Kouvolan intermodaaliterminaalin alueelle.

– Olemme nyt otollisessa tilanteessa, kun maailma vetää henkeä. Tavaralogistiikka toimii lähes normaaliin malliin ja me saamme intermodaaliterminaalia rakennettua aikataulussa ja budjetissa. Nyt on hyvä hetki avata Pohjois-Euroopalle vientiväylä sellaisille markkinoille mitä Suomella ei vielä ole, Valtonen viittaa Kaukoitään. Suomen ja Kiinan välissä on monia rautatielogistiikasta riippuvaisia maita. Aiommekin tehdä yhdessä Kinnon kanssa hartiavoimin töitä uuden logistiikkaklusterin luomiseksi Suomelle. Kouvolalla on siihen ehkä Suomessa parhaat edellytykset, Valtonen hymyilee.

Lisätietoa: projektipäällikkö Tero Valtonen, puh. 020 615 8086, tero.valtonen@kouvola.fi

www.kouvola.fi/RRT