Pohjois-Euroopan ja Aasian välinen rahtiliikenne vahvassa kasvussa

Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät konttijunaliikenteessä? Miten ilmastotekijät huomioidaan kuljetuksissa? Mitkä ovat Railgate Finlandin tulevaisuusnäkymät?

Näihin ja moneen muuhun ajankohtaiseen, raidelogistiikkaa käsittelevään kysymykseen saadaan vastaus tänään Railforum 2019 –seminaarissa Kouvolassa, Suomen Rautatiepääkaupungissa ja Modernin Silkkitien, Railgate Finlandin logistisessa keskuksessa. Kansainvälisen seminaarin ohjelma löytyy kokonaisuudessaan seuraavan linkin takaa: Programme of the Event

Neljännen kerran Kouvolassa järjestettävä Railforum –seminaari kokoaa yhteen logistiikan operaattorit ja toi-mijat, asiakkaat ja päättäjät 13 eri maasta. Seminaarin osallistujia saapuu muun muassa Venäjältä, Kazaksta-nista, Kiinasta ja Saksasta, myös Pohjoismailla on seminaarissa vahva edustus.

Railgate Finland

Konttijunayhteys Kouvolasta Euraasiaan ja Kiinaan tarjoaa monia kilpailuetuja vientiyrityksille. Reitti on nopeampi ja 2000 kilometriä lyhyempi kuin Keski-Euroopasta Aasiaan jo vuosikymmenet toiminut ja viime vuosina pahoin ruuhkautunut kuljetusreitti. Keski-Euroopan kuljetuksissa vaaditaan myös useita uudelleen lastauksia erilaisesta raideleveydestä johtuen, kun taas pohjoisella reitillä tarvitaan vain kerran, Kazakstanin ja Kiinan rajalla.

Railgate Finlandin tuo yritykselle kilpailuetua nimenomaan reitin nopeudella. Tämä on tärkeää erityisesti tulevaisuudessa, sillä Euroopan ja Kiinan välisen rahtiliikenteen ennustetaan saavuttavan määrältään noin miljoona TEU:ta vuodessa. Kuljetustarpeet ja –kapasiteetti molempiin suuntiin ovat jatkaneet nopeaa kasvuaan, ja Kiinan panostusten logistiikkaan ja Belt and Road Initiative (BRI) –politiikkaan ennustetaan jatkuvan 2020-luvulla.

Railforumissa keskitytäänkin erityisesti tämän pohjoisen reitin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Uutta kasvua Kouvola-Xi’an konttijunayhteyteen ennustetaan myös Venäjän uusista avauksista: Venäjä on sallinut elintarvikkeiden määräaikaiset kuljetukset alueensa halki, mikä on herättänyt suurta kiinnostusta elintarviketeollisuuden vientiyrityksissä. Myös vaarallisten aineiden kuljetuksia sallivien lakien odotetaan tulevan voimaan vuoden 2019 aikana.

Lisätietoja:
Husu Martti
toimitusjohtaja, Kouvola Innovation Oy
+358 20 615 1353 martti.husu@kinno.fi

Päivinen Simo
kehittämispäällikkö, Kouvola Innovation Oy
+358 20 615 6364
simo.paivinen@kinno.fi