”Muusikolle Kouvola on hyvä paikka asua, sillä miltei kaikki isot keikkakaupungit ovat 150 kilometrin säteellä tai alle kahden tunnin ajomatkan päässä”

Tarmo Ranta sohvalla kitaran kanssa

- Kouvolassa myös elämisen kustannukset ovat esimerkiksi pääkaupunkiseutuun verrattuna oikein kohtuulliset, muusikoiden kommuunista haaveileva Tarmo Ranta sanoo.

”Jos kaikki menee nappiin, muutamme pian kolmen ystäväni kanssa muusikoiden kommuuniin”, tällä hetkellä Valkealassa asuva muusikko Tarmo Ranta, 31, kertoo.

”Olen unelmoinut pitkään kommuuniasumisesta. Olen etsinyt radan alapuolelta sopivan isoa taloa, jonne saa tilat äänitystä varten, ja jokaiselle asukkaalle on myös oma huone. Haluan, että talossa voi järkätä yhteisiä jameja ja kesällä esimerkiksi pihafestarit. Uskon, että jos ihminen viettää samankaltaisten ihmisten kanssa aikaa, hänen luovuutensa kasvaa. Kommuuni on siis yhteisöllisen asumisen lisäksi myös luovuuden kehto.

Teen tällä hetkellä musiikkia artistinimellä Tanto. Vielä viime vuodenvaihteessa paahdoin eteenpäin laput silmillä ja toivoin, että saisin vähän rauhoittaa keikkailua, jotta minulla olisi enemmän aikaa luoda uutta. Sitten tuli korona ja keikat loppuivat. Nyt on oikea hetki luoda uutta, vaikka ikävöinkin jo yleisön edessä soittamista. Parasta muusikin teossa on ihmisten viihdyttäminen ja tunteiden herättäminen. Parhaimmillaan musiikki on omanlaistansa terapiaa sekä kuuntelijalle että soittajalle. Se avaa lukkoja ja auttaa purkamaan tunteita. Viihteen tekeminen ei ole vakavaa, mutta se pitää ottaa tosissaan.

Muusikolle Kouvola on oikein hyvä paikka asua, sillä miltei kaikki isot keikkakaupungit ovat 150 kilometrin säteellä tai alle kahden tunnin ajomatkan päässä. Täällä saa on keskellä kaikkea, mutta maaseutu ja luonto ovat ihan vieressä. Kouvolassa myös elämisen kustannukset ovat esimerkiksi pääkaupunkiseutuun verrattuna oikein kohtuulliset.”