Kurahousuindeksi toimii Kouvolan hyväksi

BASE Kitchen & Lounge

Kouvolan keskustassa kävelykatu Manskilla sijaitsevan Ravintola BASE kitchen & loungen toiminnan kulmakivinä ovat laadukas ruoka, hyvä palvelu ja raaka-aineiden satokausiajattelu.

Kouvola ei alun perin ollut yrittäjien suunnitelmissa, mutta yllättäen siitä tuli paras kotikaupunki Mohellin perheelle.

Emmi Mohell innostui Kouvolasta pari vuotta sitten, kyläillessään puolisonsa Sannan kanssa Kouvolassa asuvien ystävien luona.

”Minä olin viihtynyt hyvin Helsingissä jo 10 vuotta, vaikka elämä kahden pienen lapsen kanssa olikin hektistä. En aluksi ollut muuttoajatuksesta innostunut”, kertoo Sanna Mohell.

”Itse asiassa vastustin Kouvolaan muuttoa jyrkästi, koska meidän oli pitänyt yhdessä perustaa Helsinkiin ravintola. Olin sitä varten aloittanut Helsingissä jo tradenomiopinnotkin.”

Niin kuitenkin tapahtui, Sannan puoliso oli pian Kouvolassa työhaastattelussa ja päätös muutosta piti lopulta tehdä nopeasti. Niinpä Emmi muutti edeltä ja Sanna lasten kanssa kolmen kuukauden kuluttua. Koti perustettiin Vahteroon, mistä löytyi perheelle sopiva omakotitalo. Sannan jatkoi opintojaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Xamkissa.

Toukokuussa 2019 pariskunta avasi Kouvolan keskustassa ravintola BASE kitchen & loungen. Haave omasta ravintolasta oli toteutunut.

Ihmisten positiivisuus ja avarakatseisuus yllättivät

Perhe on nykytilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen. ”Eihän tässä ole kuin hyviä puolia: Kouvolassa on lapsiystävällinen ympäristö ja arki. Luonto”, luettelee Sanna Mohell. ”Joku jopa kertoi Kouvolan olevan Suomen tilastollisesti lämpimin kaupunki.” Kouvolassa perheeseen on syntynyt myös kolmas lapsi.

”Kouvolassa meidät on yllättänyt ihmisten positiivisuus ja avarakatseisuus.”

Mohellit toteavat, että ilman tukiverkostoa lapsiperheen elämä on ajoittain pienten tulipalojen sammuttelua. Arkea helpottaa kuitenkin välimatkojen lyhyys.

”Ennen työtapaamista ehtii muutamassa minuutissa toimittaa päiväkotiin lapsen kotiin unohtuneet kurahousut, kun ei tarvitse juuttua ruuhkaan”, toteaa Sanna Mohell tyytyväisenä.

Pikkulapsiperheissä tärkeä kurahousuindeksi toimii Kouvolan hyväksi.

”Olemme toisiamme täydentävä tiimi”

”Huomasimme aika pian, että Kouvolasta saa kyllä hyviä burgereita, mutta sellaiselle ravintolalle, jossa asiakas saa palvelua pöytään, ruoka on itse tehtyä ja jossa kuulee jutella, tuntui olevan tilausta,” kertoo Sanna Mohell.

”Meillä on kummallakin synnynnäinen palo yrittäjäksi. Olemme tiiminä sellainen, että täydennämme toinen toisiamme.” Kun ravintolalle ei heti löytynyt sopivaa liiketilaa, perustivat Mohellit ensin yrityksen, joka tarjosi a´la cartea koteihin.

”Kun sopiva liiketila sitten löytyi ja rahoitus oli kasassa, oli meillä lopulta neljä kuukautta aikaa toteuttaa liikeidea”, muistelee Sanna Mohell.

Aikataulu oli haastava ja remontti kallis.

BASE kitchen & loungea rakentaessaan Mohellit tekivät yhteistyötä useiden paikallisten yritysten kanssa, jotka kaikki löytyivät suositusten kautta.

”On ollut ilo asioida paikallisten pk-yritysten kanssa. Olemme saaneet henkilökohtaista ja joustavaa palvelua todella monelta taholta”, kehuvat Mohellit.

Entä nähdäänkö Mohellin lapsiperhettä koskaan Hesessä tai Mäkkärissä?

”Kyllä, todella useinkin! Kukaan ei ole vielä perustanut terveellisen ruoan drive-inniä! Siinä liikeidea, jonka saa varastaa”, nauraa Sanna Mohell.

Teksti: Kirsi Markkanen
Kuvat: Lukas Pearsal