Hulevesien ohjaamisen tuloksena RRT-alueelle syntyy kosteikko

Kouvola RRT alueen hulevesiallas.

Kouvolan RR-terminaalin rakentaminen on edennyt puoleen väliin. Hanke on pysynyt hyvin budjetissa ja aikataulussa. Merkittävää kustannussäästöä on saatu hyödyntämällä terminaalin rakentamisessa syntynyttä ylijäämämaata. Kevään aikana on rakennettu terminaalialueen hulevesilinjoja. Hulevesien hidastusaltaasta radan eteläpuolella syntyy aikanaan kosteikko.

Pitkien junien RR-terminaalin louheesta tehtyjä painopengerrakenteita on purettu viime kesästä lähtien ja työ jatkuu vielä. Painopenkereistä vapautunutta louhetta on voitu hyödyntää murskaamalla siitä kentän sekä terminaalialueelle johtavien katujen rakentamisessa tarvittavat eri murskelajikkeet.

Ylijäämälouhe on ajettu RRT2-alueen logistiikkatonttien pengerryksiin. Louhe riittää n. 9 hehtaarin kokoisen tontin esirakentamiseen. Ei-rakenteisin kelpaavat ylijäämämassat on ajettu RRT2- alueelle esikuormittamaan n. 6 hehtaarin kokoisen tontin perusmaata. Järjestelyillä on saatu merkittävää kustannussäästöä sen sijaan, että ylijäämämassat olisi ajettu maankaatopaikalle. Myös haitat muulle liikenteelle ovat jääneet pois, kun massoja on voitu kuljettaa yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella. Tällä on ollut myös merkittävä liikenneturvallisuuta edistävä vaikutus.

”Hyödyntämällä rakentamisessa syntynyttä ylijäämämaata, on voitu edistää RRT2-alueen logistiikkatonttien rakentamista. Yritykset tarvitsevat valmiita tontteja radan läheisyydestä, hyvien kulkuyhteyksien varrelta. RR-terminaalin sijainti on logistiikkatoiminnoille erinomainen – sieltä pääsee myös kumipyörillä kaikkiin suuntiin, projektipäällikkö Tero Valtonen sanoo.

Kosteikko hidastaa veden virtausta

RRT-alueen hulevesilinjaston rakentaminen on edennyt hyvin. Radan eteläpuolinen hulevesiallas koostuu kolmesta altaasta, joista kaksi on valmiina. Kesäkuussa rakennetaan kolmas eli öljynerotteluallas. Lisäksi terminaalialueelle on valmistunut yksi iso hulevesiallas. Kesäkuussa rakennetaan radan alittavat, kaikki altaat yhdistävät hulevesilinjat. Asennus raiteiden ali toteutetaan vaiheittain siten, että junaliikenne hyödyntää eri raiteita työvaiheiden etenemisen mukaan.

Hulevesialtaissa hidastetaan terminaalialueen isojen asvalttikenttien sade- ja sulamisvesiä ennen niiden johtamista radan eteläpuoliseen ojastoon. Radan eteläpuolinen isoin allas koostuu kiemurtelevasta joesta sekä sitä ympäröivästä tasaisesta patorakennelmaan rajoittuvasta alueesta, johon vesi voi nousta ilman vaaraa, että se leviää pelloille.

”Normaalitilanteessa vesi kiemurtelee joessa, mutta rankkasateella, kun RRT:n asvalttikentiltä vesi tulee viemäreihin nopeasti, vesi voi nousta joesta yli äyräiden ja muodostaa tekojärven, sanoo hankkeen rakentamisesta vastaavan Rambollin projektipäällikkö Matti Tossavainen.

Ajan myötä alueesta muodostuu puroa, jonka ympärillä on tulvarantaa ja joka siten voisi soveltua myös erilaisille eläimille ja kasveille. Alueelle muodostuu kosteikko. Kosteikot hidastavat veden virtausta ja torjuvat vesien rehevöitymistä imemällä itseensä ravinteita ja pidättämällä vettä. Kosteikoiden runsas kasvisto tarjoaa ravintoa ja elinympäristön monille lajeille. Kosteikot toimivat vesivarastoina kuivina ja aikoina ja hillitsevät tulvia rankkasateiden jälkeen.

”Tämä on kuitenkin ensisijaisesti hulevesien hidastusrakenne, mutta samalla se luo puitteet kasveille ja eläimille”, jotka suosivat kosteikkoja Matti Tossavainen korostaa.

Lisätiedot:
projektipäällikkö Tero Valtonen, puh. 0407110886, tero.valtonen(a)kouvola.fi
kouvola.fi/rrt

Rautatie- ja maantieterminaalihanke Kouvola RRT (Rail and Road Terminal) on osa Kouvolan logistiikka-alan ja terminaalitoimintojen kehittämistä. Kouvolaan rakennetaan moderni, eri kuljetusmuotoja yhdistävä pitkien junien terminaali, joka on kuin satama sisämaahan. Toimintaa operoi hallinnointiyhtiö satamayhtiön tavoin. Terminaalin arvioitu käyttöönotto on v. 2023. Sen koko on n. 42 ha ja kokonaiskustannusarvio on 39,3 milj. €, josta Kouvolan kaupungin osuus on n. 27 milj. €. Väylävirasto rahoittaa hanketta n. 4,4 milj. € ja EU n. 7,9 milj. €.

Alueelle tehdään samanaikaisesti logistiikkatontteja, joiden rakentamisessa hyödynnetään alueella syntynyttä ylijäämämaata. Näin saatu kustannussäästö on merkittävä. RR-terminaalin ja uusien logistiikkatonttien rakentaminen vahvistaa entisestään Kouvolalle tärkeää logistiikka-alaa, joka työllistää jo liki 2000 ihmistä. Kouvolan logistiikkakeskus on valittu Pohjois-Euroopan ja Baltian parhaaksi logistiikkakeskukseksi jo kahdesti – vuosina 2015 ja 2020.

Sivun alkuun