Uudet liikennemerkit ja painorajoitus lisäävät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta Keskikosken sillalla

PIeni lapsi pyöräilemässä vaaleanpunaisessa takissa Keskikosken sillan kevyen liikenteen väylällä.

Keskikosken sillan liikennejärjestelyihin on tehty muutoksia, joiden tavoitteena on parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta erityisesti koulumatkojen aikana. Uusilla liikennemerkeillä selkeytetään kulkusuuntia ja annetaan viranomaisille paremmat edellytykset liikennevalvonnassa puuttua merkkien vastaiseen toimintaan.

Keskikosken silta on tärkeä kulkureitti Ummeljoen ja Myllykosken välillä, erityisesti koululaisten päivittäisillä matkoilla. Silta on kuitenkin liikenneturvallisuuden kannalta haastava, sillä molemmin puolin kulkevat kevyen liikenteen väylät ovat erittäin kapeat. Tämä on aiheuttanut epäselvyyttä ja vaaratilanteita erityisesti pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kohtaamistilanteissa. Koska silta on suojeltu museokohde, sen rakenteisiin ei voida tehdä muutoksia, kuten väylien leventämistä.

Kouvolan kaupunki, Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Liikenneturva ovat yhteistyössä suunnitelleet sillalle liikennemerkkien ja kulkusuuntaohjeiden tarkennuksia, jotka astuivat voimaan elokuussa. Myös sillalle asetettu uusi raskaan liikenteen painorajoitus tukee turvallisempaa liikkumista ja pidentää sillan käyttöikää.

Muutokset jalankulun ja pyöräilyn järjestelyissä Keskikosken sillalla

  • Kevyen liikenteen väylät ovat sillan kohdalla muutettu pyöräilijöille yksisuuntaisiksi. Tämä on osoitettu lisäämällä kummankin saapumissuunnan vasemmanpuoleisen kevyen liikenteen väylän yhteyteen kielletty ajosuunta -merkki, joka kieltää pyöräilyn osoitettua suuntaa vastaan. Kielto koskee myös alle 12-vuotiaita, joille pelkkä jalkakäytävämerkki sallisi pyöräilyn.
  • Oikeanpuoleisen väylän virheellinen 2-suuntaisen pyörätien lisäkilpi on poistettu kummastakin saapumissuunnasta ja tilalle on asetettu tekstillinen lisäkilpi ”1-suuntainen pyörätie”.
  • P-alueen kohdalle, jossa tapahtuu tien ylitystä, lisätään Myllykosken suuntaan kuljettaessa vasemmalle puolelle jalkakäytävän merkki ja oikealle puolelle yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki selventämään sillan järjestelyä.

Muutoksilla on tarkoitus estää pyöräilijöiden kohtaaminen kapealla osuudella sekä yleisesti selkeyttää kevyen liikenteen turvallista liikkumista sillalla. Lisäksi merkinnät antavat juridisen pätevyyden puuttua liikennevalvonnassa merkkien vastaiseen virheelliseen toimintaan.

Kouvolan kaupungin kuljetusyksikön käytössä olevan KouluLiitu-ohjelman mukaan Keskikosken silta ei ole vaarallinen ylittää perusopetusikäisille oppilaille, kun noudattaa liikennesääntöjä.

Sillan liikenneturvallisuusjärjestelyiden parannuttua koulukuljetukset myönnetään jatkossa Ummeljoelta joen yli Myllykosken yhtenäiskouluun kulkeville1.–2.-luokkalaisille koko lukuvuodeksi ja 3.–4.-luokkalaisille vain talviajaksi. Aiemmin maksuttoman koulukuljetusoikeuden myöntämisen perusteet olivat väljemmät.

Koululaisten turvallisuus etusijalla – uusien merkintöjen noudattamista seurataan maastossa

Kouvolan kaupungin, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneturvan asiantuntijoita jalkautuu tarkkailemaan ja opastamaan kevyen liikenteen kulkua sillan läheisyydessä maanantaina 11.8. Aamu- ja iltapäivän ruuhkahuippujen seurannassa on tarkoitus varmistaa, että uudet merkinnät huomioidaan sillan ylittävien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden keskuudessa, ja että liikkuminen varsinkin koululaisten osalta sujuu turvallisesti.

Kulttuurihistoriallisen sillan turvallisuutta parannetaan rajoituksin

Keskikosken silta (oik. Keskikosken silta I ja Keskikosken silta II) on vuonna 1954 valmistunut teräksinen kaarisilta ja Suomen suurin teräksinen jäykistetty sauvakaarisilta. Se on osa valtakunnallisesti merkittävää Kymijokilaakson kulttuurimaisemaa. Läntinen silta (silta I) on otettu museokohteeksi vuonna 1982.

Sillan heikon kunnon vuoksi Kaakkois-Suomen ELY-keskus muutti painorajoituksia Keskikosken sillalla heinäkuun alussa. Uusi painorajoitus sallii yksittäisen ajoneuvon tai yhdistelmäajoneuvon enimmäismassaksi 20 tonnia. Aiemmin suurimmat sallitut massat 2-akseliselle telille kohdistuvaksi massaksi oli 18 tn, ja yhdistelmäajoneuvoille 60 tn.

Painorajoituspäätöksellä saadaan jatkettua sillan elinkaarta, jotta silta pysyy pidempään ajoneuvoliikenteen käytössä. Raskaan liikenteen vähentyessä myös sillalla liikkuminen on turvallisempaa.

Lisätietoa:

Asiakasvastaava Sari Keskinen, p. 020 6159340, sari.keskinen@kouvola.fi

Liikenneturvallisuusasiantuntija Jani Juvankoski, p. 0295 029057, jani.juvankoski@ely-keskus.fi

Yhteyspäällikkö Tarja Korhonen, p. 020 7282369 tarja.korhonen@liikenneturva.fi

Sivun alkuun