Tapahtumakipinä-hankkeen teettämät kävijätutkimukset osoittavat, että tapahtumat luovat myönteistä kaupunkikuvaa ja tuovat taloudellista hyötyä Kouvolaan.
Kouvolan tapahtumien lisäämistä ja kehittämistä edistävä Tapahtumakipinä-hanke teetti tutkimuksia viidestä kesän 2025 tapahtumasta. Kävijätutkimuksissa selvitettiin muun muassa tapahtumakävijöiden rahankäyttöä ja mielipiteitä Kouvolasta.
Kysely toteutettiin Fixus JM SM Jokkiksen, Koria Rollin, Kymi GP:n, Kymijoki Beer Festivalin ja Masafestin kävijöille. Näiden lisäksi toteutettiin erillinen kävijäkysely Itä-Länsi 2025 osallistujille.
Tapahtumiin tullaan varta vasten
Viiden tapahtuman kävijäkyselyyn vastanneista 92 % matkusti Kouvolaan tapahtuman vuoksi. Vastaajista 44 % osallistui tapahtumaan Kouvolan ulkopuolelta. Suurin osa ulkopaikkakuntalaisista saapui Uudeltamaalta, muualta Kymenlaaksosta sekä Päijät-Hämeestä. Monella heistä on ystäviä tai sukulaisia Kouvolan seudulla. Kävijöissä oli myös paikkakunnalla lomailijoita sekä entisiä kouvolalaisia.
Ulkopaikkakuntalaisten määrä tapahtumissa vaihteli suuresti tapahtuman luonteen ja paikallisuuden mukaan. Esimerkiksi Fixus JM SM Jokkis -tapahtumaan osallistuneista vain 27 % asui Kouvolassa, kun taas Masafestin osallistujista peräti 81 % oli kouvolalaisia.
Kävijät ruokkivat paikallistaloutta
Kävijöistä hyötyvät muutkin kuin tapahtuman järjestäjä. Tapahtuma-alueella käytettiin keskimäärin, pääsylippu mukaan lukien, 99 euroa. Sen lisäksi kävijät arvioivat käyttäneensä keskimäärin 73 euroa tapahtuma-alueen ulkopuolella esimerkiksi majoitukseen, ravintoloihin ja muihin ostoksiin. Osallistumispäätös tehdään jopa kuukausia etukäteen: 32 % vastaajista teki saapumispäätöksen yli kuusi kuukautta aiemmin.
Kaikkiaan viiden tutkitun tapahtuman kävijät käyttivät Kouvolassa noin 1,7 miljoonaa euroa ja Itä-Länsi 2025 kävijät 1,1 miljoonaa euroa. Yhteensä kävijät käyttivät Kouvolassa 2,8 miljoonaa euroa, mukaan lukien pääsylippujen hinnat. Näistä ulkopaikkakuntalaisten osuus on kaikkiaan 2 miljoonaa euroa.
Tapahtumat tuovat kaupungille näkyvyyttä ja mainehyötyä
Tapahtumien tuottama hyöty ei rajoitu vain euroihin. Onnistunut tapahtuma jättää positiivisen muiston ja edesauttaa luomaan hyvää kaupunkikuvaa kävijöille. Vastaajat kokivatkin, että tapahtuma muokkasi myönteisesti mielikuvaa Kouvolasta etenkin helposti lähestyttävänä, rentona ja toimivana kaupunkina. Tapahtumien nähtiin tuovan näkyvyyttä ja mainehyötyä sekä yhteisöllistä ja taloudellista hyötyä paikkakunnalle.
Kiinnostusta Kouvolan muista kohteista keräsi eniten Repoveden kansallispuisto. Myös erityisesti Tykkimäen huvipuistoa ja Käyrälammen aluetta pidettiin kiinnostavina.
Tapahtumakipinä-hanke jatkuu vuoden loppuun
Tapahtumakipinä-hankkeen kävijätutkimukset osoittavat, että tapahtumilla on taloudellisen hyödyn lisäksi myönteinen vaikutus kaupungin tunnettavuuteen ja siihen liittyviin mielikuviin. Euroopan unionin osarahoittama hanke on käynnissä vuoden 2025 loppuun asti. Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa aluetaloutta ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia tapahtuma-alan yrityksille sekä tehdä Kouvolasta houkutteleva ja tunnettu paikka erilaisille tapahtumille. Toimenpiteissä jatketaan yhteistyön kehittämistä tapahtumajärjestäjien ja elinkeinoelämän välillä, hyvien käytänteiden jakamista sekä tapahtuma-alan ja kaupungin välisen yhteistyön vahvistamista.
Lisätietoja:
Sanna-Maarit Hakkarainen, projektipäällikkö, puh. 020 615 648, sanna-maarit.hakkarainen@kouvola.fi