Kouvolan elintarvikevalvonta kiersi alkuvuodesta 2025 antamassa ohjausta ja neuvontaa elintarvikkeista annettavista tiedoista ja myyntiolosuhteista alueen elintarvikehuoneistoissa. Suurimmat puutteet havaittiin allergiaa ja intoleransseja aiheuttavien aineiden ilmoittamisessa kuluttajille.
Kouvolan kaupungin elintarvikevalvonta toteutti alkuvuoden 2025 aikana projektin liittyen vitriinituotteiden allergeeneihin ja tarjoiluolosuhteisiin. Projekti oli osa Kouvolan elintarvikevalvonnan ohjaus- ja neuvontakäyntejä elintarviketoimijoille. Ohjaus- ja neuvontakäynnit sisältyvät toimijoilta perittävään valvonnan perusmaksuun. Tavoitteena oli selvittää vitriinituotteista asiakkaille annettavia tietoja, tarjoiluolosuhteita, myyntiaikoja ja sekä toimipaikkojen tietoisuutta aiheesta.
Projekti toteutettiin helmi- maaliskuussa, jolloin käytiin 40 elintarvikehuoneistossa ennalta ilmoittamatta. Projektissa mukana olleet kohteet oli valittu satunnaisesti painottuen kohteisiin, joissa on myyntivitriini. Kohteet olivat kahviloita, ravintoloita ja vähittäismyymälöitä. Käyntien aikana toimijoita neuvottiin pakollisista elintarviketiedoista ja tarjoiluolosuhteista sekä jätettiin materiaalia aiheeseen liittyen.
Ohjauskäyntien tulokset ja havainnot
Pakkaamattomana tai välitöntä myyntiä varten pakattujen tuotteiden osalta kuluttajille tulee ilmoittaa seuraavat tiedot kirjallisesti: elintarvikkeen nimi, allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet sekä lihan alkuperämaa. Kahviloissa lihan alkuperämaan ilmoittamista edellyttävät tuotteet ovat harvinaisia, mutta yhdessä tarkastetussa kohteessa havaittiin, että alkuperämaa oli jätetty ilmoittamatta, vaikka sen ilmoittaminen olisi ollut pakollista.
Tarkastetuista 40 kohteesta 39 osasi kertoa allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet lähes kaikista tuotteista kysyttäessä. Suurimmat puutteet liittyivät kuitenkin näiden tietojen ilmoittamiseen kuluttajille. Kolmessakymmenessä kohteessa oli kyltti, jossa kerrottiin lisätietojen olevan saatavilla henkilökunnalta. Joissakin yksittäisissä kohteissa kyltti oli kuitenkin puutteellinen tai sijoitettu siten, ettei se ollut helposti havaittavissa. Kymmenessä kohteessa (25 %) ei ilmoitettu lainkaan allergioita ja intoleransseja aiheuttavista aineista esimerkiksi erillisellä kyltillä. Lain mukaan allergeenitiedot voidaan antaa myös suullisesti, mutta tällöin täytyy selkeästi ilmoittaa, että tiedot ovat saatavilla henkilökunnalta pyydettäessä. Yhdessäkään kahvilassa allergeenitiedot eivät olleet kirjallisesti asiakkaiden nähtävillä.
Yhdessä kohteessa havaittiin, että riisipiirakkaa markkinoitiin harhaanjohtavasti karjalanpiirakkana. Vapaaehtoisia väitteitä, kuten L (laktoositon) ja G (gluteeniton), käytettiin 32 kohteessa (80 %). Niiden merkitys oli selitetty kuluttajille vain 12 kohteessa (30 %). Ruokaviraston linjauksen mukaan kuluttajan ei voida olettaa tietävän kirjainlyhenteitä, ilman että niiden merkitys avataan erikseen esimerkiksi ruokalistojen yhteydessä. Haastattelujen perusteella toimijat käyttävät muun muassa laktoositon ja gluteeniton lyhenteitä helpottamaan asiakkaiden tuotevalintoja.
Elintarvikkeiden tarjoilulämpötilat olivat kunnossa 24 kohteessa (60 %). Yhdessä kohteessa (2,5 %) tarjoilulämpötilat ylittivät lainsäädännön vaatimukset. 15 kohteessa (37,5 %) tarjoilulämpötilat olivat asianmukaiset, jos tuotteet olivat esillä enintään 4 tuntia. Pääsääntöisesti kylmäsäilytettävät tuotteet olivat tarjolla yhden myyntipäivän ajan, mutta pisimmät myyntiajat oli määritelty leivoksille (5 vrk). Kaikissa kohteissa kylmäsäilytettävät tuotteet olivat suojattu joko erillisin käärein tai ne olivat esillä pisarasuojatussa myyntivitriinissä, jolloin tuotteita voi tarjoilla kauemmin kuin 4 tunnin ajan, jos noudatetaan elintarvikkeiden säilytyslämpötilavaatimuksia.
Käynneillä havaittiin, että osassa kohteista myydään helposti pilaantuvia leipomotuotteita, kuten liha- ja riisipiirakoita, seuraavana päivänä, vaikka ne ovat olleet myynnissä huoneenlämmössä edellispäivänä. Tämä toimintatapa ei ole sallittua, koska nämä tuotteet tarjoavat mikrobeille hyvät lisääntymismahdollisuudet. Tämä voi johtaa elintarvikehygieenisiin riskeihin ja vaarantaa kuluttajien terveyden. Lainsäädännön mukaan helposti pilaantuvia leipomotuotteita saa pitää huoneenlämmössä myynnissä paistopäivänä, mutta tämän jälkeen ne on hävitettävä. (MMMa 318/2021 23 §).
Kohteissa ohjeistettiin oikeista toimintavoista, jos käynnillä havaittiin puutteita. On kuitenkin huomioitavaa, että toimipaikoissa tapahtuva toiminta on elintarviketoimijan vastuulla, jotta elintarviketurvallisuus säilyy. Yhteenvetona voidaan todeta, että kohteilla on vielä parannettavaa elintarvikkeiden lämpötilojen hallinnassa ja allergeenien ilmoittamisesta kuluttajille.
Elintarviketurvallisuus vitriinituotteissa
Allergeenit ja pakolliset elintarviketiedot ovat keskeisiä tekijöitä turvallisen ja vastuullisen tarjoilun varmistamisessa ravintoloissa ja muissa tarjoilupaikoissa. Asiakkaat, joilla on ruoka-allergioita tai erityisiä ruokavalioita, tarvitsevat selkeää ja tarkkaa tietoa tarjoiltavista ruoista. Tästä syystä lainsäädäntö edellyttää, että tarjoilupaikat ilmoittavat selkeästi elintarvikkeiden sisältämät allergeenit, kuten esimerkiksi pähkinät, gluteeni, maitotuotteet ja kala. ((EU) N:o 1169/2011, liite II; MMMa 834/2014 6§, 8§).
Tarjoilupaikkojen on myös huolehdittava siitä, että henkilöstö on koulutettu tunnistamaan allergeenit ja ymmärtämään niiden merkitys asiakkaiden turvallisuudelle. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että keittiötyöskentelyssä tulee välttää allergeenien ristikontaminaatiota. Ruokalistoilla tulee olla maininnat mahdollisista allergeeneista ja asiakkaille tulee tarjota mahdollisuus kysyä lisätietoja. On tärkeää, että asiakkaille annetaan ajankohtaista tietoa, sillä raaka-aineet voivat vaihdella ja allergeeneja voi olla myös piilossa valmistusprosesseissa.
Vitriinituotteet ovat helposti pilaantuvia elintarvikkeita, joiden myynnissä ja tarjoilussa on noudatettava elintarvikelainsäädännössä asetettuja lämpötilavaatimuksia. Jos tarjollaoloaika on rajattu 4 tuntiin, helposti pilaantuvan elintarvikkeen lämpötila saa nousta korkeintaan +12 asteeseen. Mikäli tuotteet ovat tarjolla pidempään, on niiden tarjoilulämpötilan vastattava säilytyslämpötilavaatimuksia. Yleisesti ottaen helposti pilaantuvien elintarvikkeiden säilytyslämpötilojen tulee olla alle +6 astetta. Poikkeuksena ovat kuitenkin esimerkiksi kalaleivät, joiden lämpötilan tulee olla korkeintaan +3 °C.
Selkeä ja läpinäkyvä viestintä allergeeneista ei ainoastaan suojaa asiakkaita, vaan myös rakentaa luottamusta tarjoilupaikkojen ja asiakkaiden välille. Näin varmistetaan, että kaikki asiakkaat voivat nauttia aterioistaan turvallisesti ja ilman huolta.
Ruokaviraston ohjeita:
Elintarvikkeista annettavat tiedot
Pakolliset elintarviketiedot – Ruokavirasto
Allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet – Ruokavirasto
Lisätietoja:
Saija Lassila, Vastaava terveystarkastaja, puh. 020 615 5519, saija.lassila@kouvola.fi
Marita Sarkkinen, Terveystarkastaja, puh. 020 615 7965, marita.sarkkinen@kouvola.fi