Allaolevassa kuvassa on esitetty tulevien rakenteiden sijoittuminen maastoon pengermateriaalien kera. Violetilla alueella on irti louhittu kallio, jonka yläpinta on suurin piirtein tulevan asfalttipinnan korkeudella. Vaaleansinisen verkon alue on louhepainopengeraluetta, jonka alla ovat valmiit terminaalin rakennekerrokset.

Kouvola RRT rakennekerrokset
Klikkaa kuva suuremmaksi.

Oranssilla keskellä kuvaa on rakenteisiin kelpaamaton materiaali, joka pitää viedä pois ja jonka alle pitää rakentaa louhepenger hyödyntämällä viereisen painopenkereen louhe.

Oikean reunan oranssi painopenger jää läjityspaikaksi. Ensimmäisen vaiheen terminaalikentän oikea reuna päättyy kohtaan, jossa louhepainopenger päättyy. Koskemattomalta peltoalueelta kaivetaan noin metrin paksuinen kerros pois ja se korvataan murskeella, joka saadaan ylijäämälouheesta murskaamalla.

Yhden ruudukon koko on 50 m x 100 m eli puoli hehtaaria. Keltainen viiva alareunassa kuvaa 2 metrin levyistä teräsbetonista reunalaituria, jonka yläpinnan korkeus vastaa terminaaliraiteen kiskon yläpinnan korkoa.

Tutustu työmaahan raksakamerasta

Työmaan etenemistä on nyt helppoa seurata ilman sateenvarjoa ja kuivin jaloin. Työmaa-alueella liikkuminen on turvallisuussyistä kiellettyä. Katso alta video, miltä näyttää kun iso kallio louhitaan kertaräjäytyksellä.

Töiden eteneminen kiinnostaa, joten veimme työmaalle raksakameran, mistä voi helposti seurata töiden etenemistä. Katso timelapse-kooste ensimmäisestä kuudesta kuukaudesta Raksakamerastamme!

Kouvola RRT työmaa 02–06 / 2019

Ajantasaista livekuvaa työmaalta voit seurata alta.

Kamerakuvassa vasemmalla näkyy ensimmäisen vaiheen pohjatyömaa. Louhepenkereen rakentaminen valmistuu joulukuussa 2019. Täältä voit katsella raksakamerakuvaa suurempana.

Työmaakuvaa Kullasvaaran RRT -terminaalialue 1 työmaalta kesällä 2019.

Euroopan Unionin rahoittama hanke -logo

Päivitetty 6.3.2020