Maantie- ja rautatieterminaali Kouvola RRT -hanketta rakennetaan vaiheittain vuosina 2019–2023.

RRT-terminaalin rakennustyöt alkoivat 10.1.2019 louhinta- ja maansiirtourakkana. Urakoitsijaksi valittiin joulukuussa 2018 kilpailutuksen kautta YIT Suomi Oy. Kallion louhintatyöt alkavat helmikuussa, ja ensimmäisen vaiheen urakka päättyy joulukuussa 2019.

Kouvola RRT logistiikka-alue vaihekartta

Klikkaa kuva suuremmaksi.

Suunnitteluvaiheessa on arvioitu, että perusmaan painumat ovat tapahtuneet syksyllä 2021. Tämän jälkeen alue voidaan asfaltoida, vuonna 2022.

Kouvolan kaupunginvaltuusto hyväksyi 12.11.2018 kaupunginhallituksen esityksen Kouvola RRT -hankkeen rakentamisesta ja rahoituksesta. Päätöksen myötä hanke eteni suunnittelusta hankinta- ja rakennusvaiheeseen.

Katujen ja terminaalikentän suunnitelmat valmistuivat lokakuussa 2018. Ratatekniikan suunnittelu kilpailutettiin kesällä 2018 ja suunnitelmat valmistuivat lokakuun loppuun mennessä.

RRT-logistiikka-alueen yleiskaavarunko hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa toukokuussa 2018.

Euroopan unionin osittain rahoittama kehityshanke käynnistyi Kouvolan kaupungin osalta helmikuussa 2016.

Kustannusten jakautuminen

Kouvolan kaupungille on aikaisemmin myönnetty hankkeen suunnitteluun ja kehittämiseen EU:n CEF-rahoitusta noin 1,7 miljoonaa euroa vuosille 2016–2018. Myös valtio osallistuu kustannuksiin.

Maaliskuussa 2019 Euroopan komissio myönsi 7,8 miljoonan euron CEF-rahoituksen hankkeelle.

Kouvola RRT:n aikataulu ja rahoitus

Intermodaaliterminaalin kokonaiskustannus on 39,8 miljoonaa euroa, josta Kouvolan kaupungin osuus on 33,9 milj. euroa ja Liikenneviraston osuus 5,9 milj. euroa. Katso havainnollistava kuva tästä!

Euroopan Unionin rahoittama hanke -logo

Päivitetty 2.9.2019