Kimolan kanava yhdistää Kymijoen Päijänteelle ja edelleen Vesijärven sekä Keiteleen ja Kansallisveden vesistöihin. Kanavan erityispiirteitä tulevat olemaan ainutlaatuinen kalliotunneli sekä kahdentoista metrin sulutuskorkeus. Rakennustyöt kanavalla ovat käynnissä ja tarkoitus on avata kanava veneilykaudella 2020.

Kanavayhteys ja satamaverkoston kehittäminen lisäävät veneilymahdollisuuksia Heinola-Iitti-Kouvola -alueelle ja kytkevät seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen. Yhtenäinen vesitieyhteys Kouvolasta Kansallisveden koillisosaan Pielavedelle on yli 400 km ja tarjoaa matkalla mahdollisuuden yhteentoista sulutukseen.

Kimolan kanavan rakennustöitä 18.6.2019. (Kuvaus: Tuomo Mäläskä/ Kouvolan kaupunki)

Ainutlaatuinen tunneli

Kimolan kanavan erikoisuutena on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen kalliotunneli. Se on peräti 70 m pitkä. Tunneli on lähes valmis. Kanavan sulutuskorkeus on Suomen korkeimpia, 12 metriä. Kaikkiaan kanava on 5,5 km pituinen ja tulee tarjoamaan mielenkiintoisen elämyksen niin lapsille kuin aikuisille.

Kimolan kanava havainnekuva

Kanavan alueelle on rakenteilla vesiliikennettä tukeva vierassatamaverkosto täydennettynä veneilijöiden ja matkailijoiden tarvitsemilla palveluilla. Kimolan kanavassa voi tulevaisuudessa mm. liikennöidä vesibussi Heinolan ja Kouvolan välillä.
Kouvolan seudun matkailulle avautuu monia mahdollisuuksia sulkuporttien myötä. Satamapalvelujen kehittäminen Pyhäjärven pohjoisosiin on aloitettu yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa. Kouvolan kehitysyhtiö Kouvola Innovation (Kinno) auttaa yrittäjiä hyödyntämään kanavan tarjoamia mahdollisuuksia.

Myös pääkaupunkiseudun sekä Pietarin läheisyys tuovat mahdollisuuksia matkailun kehittämiseen. Kouvolan ja Heinolan seudut ovat maamme suosituimpia kesämökkialueita. Alueella on yli 20 000 vapaa-ajan asuntoa.

Kimolan kanavassa virtaa elinvoima
  • satamien kehittäminen aikatauluineen (Virtakivi ja Hirvelä)
  • veneväylän kehittäminen Pyhäjärvi/Kymijoki-alueella
  • muiden veneilypalvelujen kehittäminen alueella
  • sulun, vesiväylän ja siltojen sekä satamainfran mahdollistama aluskoko
  • Pyhäjärvi/Kymijoki-alueen kaavoitus
    Lisäksi lähiaikana Kinnon ja LahtiRegionin hankehakemuksen edetessä myös sen sisältöä (Kirsi Vainiolta lisätietoa).

Päivitetty 1.7.2019