+
-+ Tulosta

Ajankohtaista

Säännöllinen konttijunaliikenne Kouvolasta Kiinaan käynnistyy

9.11.2017

Railgate Finland Kouvola China Express -reitti avautuu, kun ensimmäinen konttijuna aloittaa huomenna matkansa Kouvolasta Xi’aniin. Matka taittuu 10-12 päivässä, joka on merirahtiin verrattuna merkittävästi nopeampi. Konttijunakuljetus on myös hinnaltaan kilpailukykyinen.

Aluksi konttijuna liikennöi kerran viikossa. Reitin operaattori on Kazakstanin rautateiden rahtiyhtö KTZ Express, jonka agenttina Suomessa on Unytrade Oy. Ensimmäisen junan lastina on metsäteollisuuden tuotteita ja asiakkaana on muun muassa Kuehne+Nagel.

Uusi reitti tuo tehokkuutta kuljetuksiin ja kilpailuetua raideliikenteelle. Euroopan konttijunaliikenne Kiinasta on hyvin kuormittunutta ja kuljetuksia vaikeuttaa krooninen konttipula. Kuljetus Kouvolan kautta lyhentää reittiä jopa 2000 km ja raideleveys on sama kuin Venäjällä, joten matkaa hidastava junan uudelleenlastaus tehdään vain kerran.

Ensimmäistä Kiinaan menevää junaa alettiin lastata Teholan konttialueella 8.11.2017.

Kouvola Railgate Finland avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia kokonaan uusille tuoteryhmille, joille lento on ollut liian kallis ratkaisu, mutta laiva liian hidas. Kuljetuskäytävä mahdollistaa viennin Kiinan lisäksi myös Japaniin, Australiaan, Etelä-Koreaan sekä tuonnin Eurooppaan ja Pohjoismaihin. Nopeuden ansiosta myös kylmäkuljetukset, erityisiä kuljetusolosuhteita edellyttävien tuotteiden sekä sesonkituotteiden kuljettaminen rautateitse on mahdollista.

Kuljetuskäytävää on kehitetty aktiivisesti vuodesta 2013 Kouvola Innovation Oy:n johdolla yhteistyössä Kouvolan kaupungin, alueen yritysten ja eri yhteistyökumppanien kanssa.

Kouvola – moderni rahtikeskus Euroopan ja Aasian solmukohdassa

Uuden Silkkitien avautuminen Kouvolasta Kiinaan vahvistaa Kouvolan asemaa Aasian ja Euroopan liikenteen solmukohtana. Kouvola on jo tänään moderni, kansainvälinen rahtiliikenteen keskus, joka on arvioitu Pohjoismaiden parhaaksi logistiikkakeskukseksi kansainvälisessä vertailussa.

Kouvolan etuna on mahdollisuus yhdistää eri kuljetusmuotoja. Logistiikka-alueella on pistoraiteita noin kymmenen kilometriä ja raiteita noin sata kilometriä. Alueelle on sijoittunut noin sata logistiikka-alan yritystä eli noin puolet seudun 200 logistiikka-alan yrityksestä. Logistiikka-ala työllistää Kouvolan seudulla noin 1700 henkilöä.
Nykyisessä terminaalissa voidaan käsitellä vähintään yksi kokojuna päivässä tai noin 55 000 TEU vuodessa. Logistiikan kehittämisessä tehdään vahvaa yhteistyötä yksityisten ja julkisten toimijoiden kesken.


Intermodaaliterminaali Kouvolaan

Kouvolassa on käynnissä osin EU-rahoitteinen rautatie- ja maantieterminaalihanke (Kouvola RRT), jonka myötä kaupungin asema merkittävänä logistiikkatoimijana vahvistuu. Tehola-Kullasvaaran alueelle rakennetaan edistyksellinen intermodaalialue ja 1100 metriä pitkät kuormausraiteet, joilla erikoispitkiä junia voi käsitellä kokonaisina.
Kouvola RRT:n on arvioitu lisäävän talouskasvua ja työllisyyttä sekä kansallisella että alueellisella tasolla. Yleissuunnitteluvaiheessa on arvioitu, että Kouvolaan syntyisi koko logistiikka-alueen toteutuksen myötä jopa 1500 uutta työpaikkaa. Terminaali toimii open access –periaatteella. EU:n tavoitteet rautatieliikenteen kehittämisestä edellyttävät ratapihoja ja lastausterminaaleja, jotka ovat tasapuolisesti kaikkien operaattoreiden käytettävissä.
Kouvola RRT on osa Euroopan liikenteen ydinverkon (TEN-T) kehittämistä ja Suomen ainoa Euroopan liikenteen ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali.

Lisätiedot:
Kehitysjohtaja Petteri Portaankorva, puh. 020 615 1287
Vuorovaikutussuunnittelija Tarja Hurtta, puh. 020 615 8858
etunimi.sukunimi@kouvola.fi
kouvola.fi/rrt

Lisätietoa hankkeesta myös Kouvola RRT -uutiskirjeessä.

Kouvola on raidekuljetusten kannalta keskeisin paikka Suomessa ja Etelä-Suomen merkittävin rautatielogistiikan keskus ja vahva rautatiealan ammattilaisten kouluttaja. Kouvolassa on Suomen suurin tavaraliikenteen järjestelyratapiha, rautatieyhteydet kaikkiin ilmansuuntiin sekä päätieverkkoyhteydet kuuteen suuntaan. Moderni Kouvola RRT -intermodaaliterminaali sekä yli kilometrin pituisten junien käsittely yhdistettynä nopeaan konttijunareittiin Aasiaan tarjoavat Kouvolalle mahdollisuudet nousta keskeiseksi logistiikkatoimijaksi Euroopan mittakaavassa. Kouvola RRT on kansainväliseltä merkittävyydeltään rinnasteinen HaminaKotkan, Helsingin, Turun ja Naantalin satamien sekä Helsingin ja Turun lentokenttien kanssa.