-+ Tulosta

Yhteiskoulun 7.- ja 9.-luokkalaisten opintomatka Saksaan

Matkalla olleet oppilaat ovat kirjoittaneet yhteistyönä tämän matkakertomuksen. Saksankieliset osuudet ovat otteita eri oppilaiden matkapäiväkirjoista. Sivun kuva uvat on myös oppilaan ottama.

"Maanantai 26.4.2010

Tapasimme aamukahdeksalta koululla suuntana München, välietappina Helsinki-Vantaan lentokenttä. Ainakaan minulle ei kulttuurishokki vielä Münchenin kentällä iskenyt, eikä matkalla Landshutiin, mutta kun ne kaikki kauniit, värikkäät ja vanhat talot näki, ei voinut kuvitellakaan olevansa Suomessa. Koulun nähdessäni hämmästys oli valtava. Gymnasium Seligenthal ei Suomen mittapuulla ollut koulu, se oli linna! Valtavat keltaiset seinät joka puolella sisäpihaa, jota koristi suihkulähde.

Um 8 Uhr trafen wir auf dem Schulhof und sind nach München via Helsinki-Vantaa Flughafen gereist. Die Gebäuden in Landshut waren schön, bunt und alt. Und die Schule, sie war keine Schule, sie war ein Schloss! Sie war so groß und schön, und es gab ein Brunnen in der Mitte des Hofes.

Tiistai 27.4.

Aamulla menimme kahdeksaksi kouluun (Gymnasium Selighental), jossa rehtori toivotti meidät tervetulleiksi ja kertoi meille koulusta. Hän kertoi myös Landshuter Hochzeitista, suuresta kansanjuhlasta, jota Landshutissa vietetään joka neljäs vuosi.

Tämän jälkeen lähdimme tutustumaan Landshutin vanhaan kaupunkiin (Altstadt). Kävelimme kaupungilla ja näimme mm. kaupungin raatihuoneen. Vanha kaupunki oli vilkas ja rakennukset olivat upeita. Seuraavaksi menimme 1200-luvulta peräisin olevaan Trausnitzin linnaan, jossa vierailimme linnan museossa. Linnalta tultuamme kävimme syömässä jäätelöt ja palasimme koululle, josta hajaannuimme kukin omille teillemme.

Wir besuchten ein altes Schloss. Alles war sehr schön und das Wetter war sehr gut und warm. Wir gingen auch Eis essen und ein Kugel kostete nur 0,75 Euro.

Keskiviikko 28.4.

Menimme 28. päivä keskiviikkona Müncheniin. Kävelimme parisen kilometriä koululta juna-asemalle ja hyppäsimme junaan. Münchenissä meidän mukanamme liikkui opas, joka kertoi meille Münchenin eri rakennuksista ja niiden historioista. Olimme myös katsomassa Marienplatzilla Rathaus-Glockenspieliä yhdeltätoista. Sen jälkeen meillä oppilailla oli omaa aikaa shoppailla ja kierrellä kaupungilla. Kokoonnuimme muutaman tunnin kuluttua sopimaamme paikkaan ja lähdimme viiden aikoihin junalla takaisin Landshutiin.

Wir fuhren mit dem Zug nach München und es war sehr heiss, im Zug zu sitzen. In München haben wir viele Sehenswürdigkeiten gesehen, z.B. das Rathaus. Es war sehr schön in München!

Torstai 29.4.

Aamulla menimme kirjekavereidemme kouluun Gymnasium Seligenthaliin. Olimme koulussa yhden oppitunnin ajan, jonka jälkeen kokoonnuimme yhteen ja meidät saatettiin rautatieasemalle. Rautatieasemalta matkamme jatkui päivän kohteeseen Regensburgiin.

Regensburgiin saapuessamme oli jo erittäin lämmin ja pidimme pienen tauon juna-asemalla, ennen kuin lähdimme varsinaiselle kaupunkikierrokselle. Regensburgissa oppaamme kertoi meille Regensburgin olevan yliopistokaupunki. Regensburgissa on n. 125 000 asukasta, joista n. 25 000 on opiskelijoita. Regensburg on vanha ja historiallinen kaupunki ja se on perustettu jo 1200-luvulla. Kaupunki kasvoi roomalaisten linnoituksen ympärille, joka oli sijoitettu Tonavan varrelle.

Opastus Regensburgissa oli erittäin hyvä ja kiinnostava. Matkaopas puhui hyvin kuuluvasti ja selkeästi saksaa. Kierroksen aikana näimme mm. Regensburgin modernia taidetta, joka oli tehty muoviputkista. Näimme hienostohotellin, joka oli rakennettu 1800-luvulla. Kävelimme Regensburgin vanhassa kaupungissa, jossa kävimme vanhassa ja hienossa sisältäpäin kullatussa kirkossa, kävimme myös St. Peterin tuomiokirkossa ja näimme vanhan kaupungintalon. Kierroksemme kulki vielä Tonavan joenrantaa pitkin, jossa aurinko porotti kuumasti. Kierroksen päätyttyä kävimme syömässä ja sen jälkeen pääsimme rautatieaseman läheiseen ostoskeskukseen shoppailemaan.

Nach dem Unterricht sind wir nach Regensburg gefahren. Die Stadt war schön und es war 27 Grad und sehr sonnig. Unsere Fremdenführerin war nett und wir haben z.B. eine sehr alte Brücke gesehen.

Paluumatkan Landshutiin kuljimme junalla, jossa ei ollut ilmastointia. Junassa oli tukalan kuuma, mutta matka taittui mukavasti ystävien kanssa jutellen. Landshutiin päästyämme palasimme koululle, johon jätimme tavaramme. Helle ulkona oli saanut kaikki suhteellisen uupuneiksi ja lähdimme ostamaan jäätelöä virkistykseksi.

Illalla koululla oli suomalaisten iltajuhla. Juhlaan oli kutsuttu saksalaiset isäntäperheet ja suomalaiset vieraat. Me suomalaiset esitimme kehittelemämme vesipullofantasian nimeltä Revontulet ja laulun Saku Sammakko. Loppuillasta saksalaiset pääsivät vielä opettelemaan letkajenkkaa. Loppuilta sujui leppoisissa merkeissä syöden ja juoden saksalaisperheiden tuomia ruokia ja juomia.

Am Abend hatten wir ein Fest und da sangen wir Saku Sammakko und tanzten Letkis. Wir haben auch ein Show mit Fläschen gemacht.

Perjantai 30.4.

Perjantaina olimme omassa koulussamme Seligenthal Gymnasiumissa oppilaiden, keiden luona asuimme, kanssa. Saavuimme kouluun kello 8. Tapasimme tutussa aulassa, missä tapasimme aina muinakin aamuina. Olimme koulussa ensimmäiset neljä tuntia, milloin minun luokkani oppilailla oli mm. matematiikkaa ja biologiaa. Ensimmäisen tunnin jälkeen söimme toisessa kerroksessa eväämme. Kaikki oppilaat istuivat lattialla syömässä eväsleipiään ja hedelmiään. Neljän yhteisen oppitunnin jälkeen me suomalaiset tapasimme taas samaisessa aulassa kuin aamulla. Isäntäperheidemme nuoret lähtivät takaisin omille oppitunneilleen. Me taas pääsimme tutustumaan kouluun kiertokävelyllä. Kaksi saksalaista nuorta tutustuttivat meidät kouluunsa. Kiersimme koulussa sisällä sekä ulkona. Eräs nunna luostarista kertoi meille omasta elämästään nunnana ja ennen nunnaksi ryhtymistään. Sitä oli mielenkiintoista kuunnella, sillä en ollut koskaan ennen nähnyt nunnaa tai kuullut nunnan elämästä ja oikeuksista. Kun koulu loppui isäntäperheidemme nuorilla, lähdimme pois koulusta ryhmäkuvan ottamisen jälkeen.

Heute haben wir vier Stunden Unterricht gehabt. Am Nachmittag haben wir eine Runde in der Schule gemacht. Wir haben auch eine Nonne getroffen.

Lauantai ja sunnuntai 1. 5. ja 2.5.

Kaikki viettivät viikonlopun omien isäntäperheidensä kanssa. Monet kävivät autoretkillä, mm. Abensbergissä ja Münchenissä, toiset kauempana, jopa Tsekissä ja Itävallassa. Suomalaiset tapasivat myös toisiaan muutamien isäntäperheiden yhteisissä illanvietoissa, joissa esim. syötiin, laulettiin Singstaria ja käytiin elokuvissa. Viimeiset päivät Saksassa kuluivat nopeasti. Kaiken kaikkiaan koko Saksan-matka sujui hyvin ja ongelmitta. Matka oli hieno kokemus, joka jää mieleen varmasti koko loppuelämäksi!"