-+ Tulosta

Matkaraportti

Matka toteutettiin 8. - 12.5.2010 monien mutkien jälkeen: alkuperäinen 20.4. - 26.4.-matka peruuntui tuhkaongelman vuoksi. Yritimme vaihtaa lentoja pariin otteeseen ja myös matkaa bussilla valmisteltiin. Saimme kuitenkin sovittua tämän myöhäisemmän ajankohdan tanskalaisten isäntien kanssa. Matkaan lähdettiin klo 5.30 lauantaina.

Alkuperäistä ohjelmaa Skanderborgissa jouduttiin lyhentämään tanskalaisten loppukokeiden takia. Lisäsimme siksi Kööpenhaminan ohjelmaa käymällä Experimentariumissa - paikallinen Heureka, tutustumalla kävellen keskustan nähtävyyksiin ja Strögetiin. Yövyimme Danhostellissa, joka sijaitsee erinomaisella paikalla Langebron korvassa. Kieliharjoittelua saimme rahanvaihdossa, ostoksilla ja ruokapaikoissa.

Skanderborgiin menimme junalla sunnuntaina ja 3 tunnin matkan aikana koimme sekä tunneleita että pitkän sillan Beltin salmen yli, ja tanskalaista maaseutua. Tanskalaiset oppilaat olivat vastassa meitä lauluineen ja lippuineen ja me suomalaiset siirryimme perhemajoitukseen.

Maanantaina koululla oli tervetulotilaisuus ja olimme mukana eri oppitunneilla, saimme tietoa Skanderborgin historiasta ja vierailimme 4.-luokkalaisten englannin tunneilla. Iltapäivällä teimme kävelyretken pyökkimetsässä ja sen jälkeen oppilaat aloittivat ryhmissä dokumenttifilmien kuvaukset. Aiheet vaihtelivat Skanderborgin linnasta historiallisiin paikkoihin ja tanskan oppitunteihin.

Sunnuntai-iltana oppilaat kokoontuivat pelaamaan Rundebollia. Maanantaina oltiin uimassa ja grillaamassa eräässä kodissa.

Tiistaina matkustimme Skanderborgin ulkopuolelle bussilla tutustumaan Euroopan suurimpaan ja maailman nykyaikaisimpaan sikateurastamoon. Vierailu taisi olla monelle matkan kohokohta ja oppilaat olivat todella kiinnostuneita korkeateknologian käyttämisestä, korkeasta hygieniatasosta ja tehokkuudesta tuotannossa. Kierto lasisessa käytävässä opastuksineen kesti 2 tuntia, jonka jälkeen näimme vielä kuvaesityksen ja saimme keskustella oppaan kanssa.

Iltapäiväksi matkasimme Århusiin, jossa kävimme taidemuseossa. Näyttelyssä oli mm. lasikuituinen jättiläispoika ja kaupunkitaidetta. Tanskalaiset opettajat olivat tehneet työmonisteen Århusin hienoon tuomiokirkkoon, jossa viivyimme reilun tunnin ratkaisten tehtäviä. Tanskalaiset oppilaat opastivat meitä vielä Århusin keskustaan ja ostoskaduille.

Tiistai-iltana kokoonnuimme vielä koululle läksijäisjuhliin. Oppilaiden vanhemmat olivat järjestäneet aluksi ruokaa ja kattaneet pöydät kauniisti. Sen jälkeen alkoivat erilaiset ryhmätyökilpailut, joista saadut pisteet kartuttivat kakuntekoaineksia ja -välineitä. Oppilaat joutuivat mm. ratkaisemaan kuinka saada kananmuna pudotetuksi ehjänä parista metristä ilmapallojen avulla. Lopuksi kaikki ryhmät tekivät kakun aineksistaan ja koristelivat maiden lipuilla.

Suomalaisten 2 syntymäpäiväsankaria juhlittiin lauluin ja lahjoin. Isännille annettiin oppilaidemme kasaama ruotsiksi tekstittämä Mitt fotoalbum tanskalaisten Suomen viikosta. Kiitospuheen jälkeen ehdittiin vielä tanssiakin.

Keskiviikkoaamuna olimme taas oppitunneilla ja oppilaat editoivat tekemänsä filmit. Filmit näytettiin 8. luokalle ja paras filmi palkittiin kultaisella hevosenkengällä. Sitten olikin jo aika sanoa jäähyväiset, kuulimme lähtölaulun ja lupasimme tavata uudelleen.

Lentokentällä koimme melkoisen ruuhkan turvatarkastuksessa, elämys sekin, kuten ehtiminen ajoissa portille, joka sijaitsi kauinmaisena kentällä. Bussi oli meitä taas vastassa ja Kouvolassa olimme yhden jälkeen yöllä torstaina.

Vaikka matka oli tiivis ohjelmaltaan ja siksi raskas, kaikki olivat sitä mieltä että leirikouluprojekti kannatti tehdä. Matkalta kertyi kokemusta selviämisestä ilman vanhempia ja kavereita vieraassa kodissa ja kulttuurissa, matkustusrutiineista ja yllätyksistä, kielitaitoharjoitusta ja ehkä arvokkainta - osataan katsoa kotioloja hieman eri silmin - monen kommentti matkan jälkeen oli: Kyllä Suomi on hyvä maa!