+
-+ Tulosta

Ohjeita opiskelijalle

Miten oppisopimuskoulutukseen

Opiskelija etsii itselleen oppisopimustyöpaikan, jonka jälkeen työnantaja ottaa yhteyttä oppisopimustoimistoon. Oppisopimuksen solmimisen jälkeen oppisopimustoimisto hankkii tarvittavan tietopuolisen koulutuksen alan oppilaitoksesta. Oppisopimuksen voi aloittaa milloin tahansa, se ei ole sidoksissa oppilaitosten tietopuolisen koulutuksen alkamisajankohtiin.

Nuorisotakuu (vuonna 2016 peruskoulun päättävä nuori)

Nuorisotakuu koskee myös oppisopimuskoulutusta. Käytännössä se tarkoittaa, että vuoden 2016 aikana solmittavat perustutkintoon tähtäävät oppisopimukset oikeuttavat työnantajan korotettuun koulutuskorvaukseen koko oppisopimusajalle (1. vuosi 800 €/kk, 2. vuosi 500 €/kk, 3. vuosi 300 €/kk). Etuus koskee myös kymppiluokan päättäviä sekä syksyllä 2016 ammattikouluopinnot aloittavia oppisopimuskoulutukseen vaihtavia.

Opiskelun periaatteet

Oppisopimuskoulutuksessa suurin osa koulutuksesta toteutetaan työpaikalla työtä tehden. Työn osuus on koko koulutusajasta noin 80-95%. Koulutusta täydennetään tietopuolisella opetuksella alan koulutusta antavassa oppilaitoksessa. Työnantaja opastaa ja ohjaa opiskelijaa uusissa tehtävissä ja ammattitaitojen oppimisessa.

Työssäoppiminen

Oppisopimuskoulutuksessa työssäoppiminen on avainasemassa. Lähtökohtana on, että opiskelu oppilaitoksessa ja työn tekeminen työpaikalla täydentävät ammattitaidon kehittymistä oppisopimuksen tavoitteen mukaisesti. Tavoitteena on, että opiskelijasta kehittyy ammattitaitoinen työntekijä yritykseen.

Tietopuolinen koulutus

Tietopuolisen opetuksen osuus oppisopimuskoulutuksessa on 5-20%. Tietopuolinen koulutus pyritään hankkimaan mahdollisimman läheltä asuinpaikkakuntaa. Oppilaitosten koulutustarjonnasta riippuen opetusta hankitaan myös muualta Suomesta. Tietopuolisen opetuksen hankkii ja maksaa oppisopimustoimisto.

Tietopuoliset opinnot tukevat ammattitaidon kehittymistä sekä auttavat ymmärtämään työpaikan työtehtäviä. Tietopuoliset oppimistehtävät liittyvät omaan työhön, työtapoihin ja -käytäntöihin sekä työstä saatujen omien kokemusten pohdintaan. Tietopuolisen opetuksen tarve arvioidaan henkilökohtaisessa opiskeluohjelmassa, jossa otetaan huomioon opiskelijan aikaisemmissa koulutuksissa ja työssä opitut asiat. Opetus toteutetaan usein monimuoto-opetuksena: lähipäivinä, etätehtävinä, ohjattuna etäopiskeluna, verkko-opetuksena ja kehittämis- ja projektitöinä