Tälle sivulle on kerätty tietoa koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta eri kielillä sekä kotoutumista tukevien palveluiden toiminnasta poikkeustilanteessa. Koronavirusepidemia vaikuttaa kaupungissa kaikkiin kotoutumisen tuen palveluihin.

Kouvolassa Kymsote vastaa yhdessä Kouvolan kaupungin kanssa koronaepidemiaan liittyvästä viestinnästä. Lue uusin tieto koronaviruksen vaikutuksista kaupungin palveluihin.

Monikulttuurikeskus Saagan keräämä kooste erikielisestä materiaalista korona-aiheeseen liittyen.

Palvelut Kouvolassa poikkeustilanteessa

Maahanmuuttajien ohjaus ja neuvonta MOONA

MOONA palvelee asiakkaita 16.11.2020 alkaen osoitteessa Kouvolankatu 14. Tule vain terveenä. Noudatamme koronarajoituksia. Pidä maskia, käytä käsidesiä ja pitä turvavälit. Annamme henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa.

Kymsote, terveydenhoito:

Maahanmuuttajien terveydenhoitaja pääasiallisesti muissa tehtävissä. Puhelimitse tavoitettavissa satunnaisesti, yhteistyökumppanien tavoitettavissa sähköpostitse. Maahanmuuttajien maahantulotarkastuksien ohjelmointi THL:n ohjeistuksen mukaan. Tutustu Kymsoten korona-infoon.

Kymsote, maahanmuuttopalvelut ja aikuissosiaalityö:

Maahanmuuttopalvelut sekä aikuissosiaalityö palvelevat asiakkaita normaalisti. Tapaamiset järjestetään mahdollisuuksien mukaan puhelimitse sekä tulkkaukset puhelintulkkauksena.

Kaakkois-Suomen TE-toimisto

Haluamme huolehtia asiakkaidemme ja asiantuntijoidemme turvallisuudesta ja siksi asiantuntijamme palvelevat pääsääntöisesti etätöissä sähköisten välineiden avulla.

Parhaiten ja nopeimmin saat hoidettua asiasi käyttämällä sähköistä Oma Asiointi –palvelua. Voit myös asioida puhelimitse. Ruuhkautumisen minimoimiseksi, soitathan puhelinpalveluun kuitenkin vain kiireellisissä tilanteissa.  

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuuksia sähköiseen tai puhelinasiointiin, saat TE-toimistoista  lomakkeita myös tulosteina. Tulosteet löydät etuoven luota ja voit pudottaa täytetyt lomakkeet asiointipostilaatikkoon. 

KELA

Kelan asiakaspalveluyksikkö avaa poikkeustilanteesta johtuen venäjän-, arabian- ja somalinkieliset puhelinlinjat 3.4.2020. Kielilinjat ovat avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9-12. Kielilinjat ovat avoinna vain poikkeustilanteen ajan ja niiden sulkeutumisesta tiedotetaan erikseen.  

Pyydämme, että mikäli asiakas pystyy hoitamaan asiansa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, ohjaatte heidät edelleen muihin palvelunumeroihin. Mikäli asiakas osaa hoitaa asiansa verkossa, pyydämme ohjaamaan heidät verkkoasiointiin. Näin pyrimme varmistamaan, että kielilinjalta saavat palvelua he, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asiaansa muulla tavoin.  

Puhelinnumerot ovat:

* Arabia 020 6344 902

* Somali 020 6344 905

* Venäjä 020 6344 901

Monikulttuurikeskus Saaga

Saaga on avoinna ma-pe kello 10:00 – 16:00, puh.045 150 2959. Numeroon voi soittaa, lähettää viestejä, myös WhatsApp-videopuhelut yms. onnistuu. Numeroon voi myös soittaa ilman erityistä asiaa, jos kaipaa juttuseuraa ja ahdistaa olla yksin. Ryhmätoimintaa ei tällä hetkellä järjestetä.

Sähköpostilla voi myös olla yhteydessä: saaga.tiedotus@gmail.com

Päivitetty 7.1.2021